خلاصة:
هدف: اهمالکاری تحصیلی بیانگر تاخیر در فعالیتهای تحصیلی است که میتواند عمدی، اتفاقی و یا عادتی بوده و با عوامل متعددی مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس طرحوارههای ناسازگار و ویژگیهای شخصیتی با میانجیگری تنظیم هیجانی و خودتعیینگری در دانشآموزان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیف از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال 99-1398 تشکیل داد. 350 نفر از دانش آموزان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، طرحوارههای ناسازگار یانگ) 1998)، ویژگیهای شخصیتی مککری و کاستا (1985)، تنظیم هیجانی گراس و جان (2003) و خودتعیین گری گاردیا، دسی و ریان (2000) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتهها: براساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بهطور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که طرحوارههای ناسازگار و ویژگیهای شخصیتی هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق تنظیم هیجانی و خودتعیینگری در دختران دانش آموز با اهمالکاری تحصیلی رابطه دارند. همچنین، نتایج نشان داد که رابطه بین تنظیم هیجانی و خودتعیینگری با اهمالکاری تحصیلی در دختران دانش آموز منفی و معنادار است. نتیجهگیری: توصیه میشود روانشناسان تربیتی و مشاوران تحصیلی برای کاهش اهمال کاری تحصیلی در دانش آموزان برنامه آموزشی مناسبی را تدوین کرده و راهکارهای بهبود طرحوارههای ناسازگار، ویژگیهای شخصیتی، تنظیم هیجان و خودتعیینگری را به آنان آموزش دهند.
Objective: Academic procrastination indicates a delay in academic activities that can be intentional, accidental or habitual and is related to several factors. The aim of this study was to predict academic procrastination based on maladaptive schemas and personality traits mediated by emotional regulation and self-determination in students. Methodology: The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the study consisted of all female high school students in Tehran in 2009-2010. 350 students were selected by purposive sampling method and Solomon and Rothblom 1984 academic procrastination questionnaire, maladaptive schemas (Young, 1998), personality traits (McCurry and Costa, 1985), emotional regulation (Gross and John, 2003) and self-determination (Guardia, Desi and Ryan, 2000). Data were analyzed using structural equation modeling. Results: Based on the results of this study, the proposed model of causal relationships between the mentioned variables had an acceptable fit. In general, in the proposed research model, the results showed that maladaptive schemas and personality traits both directly and indirectly through emotional regulation and self-determination in female students with procrastination. They have an educational relationship. Also, the results showed that the relationship between emotional regulation and self-determination with academic procrastination in female students is negative and significant. Conclusion: It is recommended that educational psychologists and academic counselors develop a suitable educational program to reduce academic procrastination in students and teach them strategies to improve maladaptive schemas, personality traits, emotion regulation and self-determination.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر با هدف پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس طرحواره هـاي ناسـازگار و ويژگـيهـاي شخصيتي با ميانجيگري تنظيم هيجاني و خودتعيين گري در دانش آموزان انجام شد.
با اذعان به مطالب بالا مطالعه حاضر با هدف پيش بيني اهمال کاري تحصيلي بر اساس طرحواره هاي ناسازگار و ويژگيهاي شخصيتي با ميانجيگري تنظيم هيجاني و خودتعيين گري در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
نقش متغير ميانجي (تنظيم هيجاني) در رابطه بين متغير پيش بين (طرحواره هاي ناسازگار) و ملاک (اهمال کاري تحصيلي) براساس تقسيم بندي پيشنهادي بارون و کني تفکيکي است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف پيش بيني اهمال کاري تحصيلي، براساس طرحواره هاي ناسازگار و ويژگيهاي شخصيتي با ميانجيگري تنظيم هيجاني و خودتعيين گري در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد.
در مدل حاضر طرحواره هاي ناسازگار اوليه و ويژگيهاي شخصيتي متغير پيش بين ، تنظيم هيجاني و خود تعيين گري متغير ميانجي و اهمال کاري تحصيلي متغير وابسته در نظر گرفته شده است .
1. Mairet همانطور که گفته شد در پژوهش حاضر نقش خودتعيين گري در روابط مثبت بين طرحواره هاي ناسازگار اوليه با اهمال کاري تحصيلي تفکيکي است .
The role of early maladaptive schemas, coping styles and cognitive emotion regulation strategies in predicting students' tendency to addiction.
Investigating the relationship between attachment styles and early maladaptive schemas with incidence of Narcissistic personality traits in medical students of Tehran universities.
A comparison of effectiveness of training self-regulated learning strategies and problem-solving on academic motivation in male students with academic procrastination.