خلاصة:
با توجه به اینکه جامعه اسلامی پس از پیامبر تا امروز و پس از آن نمیتواند بدون وجود
رهبری شایسته اداره شود و ضرورت این مطلب وجود رهبر برای جوامع بشری را تثبیت
میکند، باید گفت: وجود رهبری شایسته صرفا مسئلهای تاریخی و اعتقادی نیست بلکه
مسئلهای سیاسی برای هر عصری است که این مطلب مورد اتفاق همه فرق اسلامی می
باشد، اما آنچه مورد اختلاف واقع شده است این است که چه کسی شایسته این مقام می
باشد که نظرات شیعه با نظرات اهل تسنن از مسلمانان متفاوت است، هدف بنده از نگارش
این مقاله با عنوان زعامت رسمی و سیاسی امام، اثبات این مطلب و بررسی نقطه نظرات
شیعه و سنی و نقد و بررسی نظرات موجود میباشد، روشی که در این تحقیق برای بیان و
اثبات مطالب استفاده میشود روش کتابخانهای و استفاده از اسناد و مدارک موجود برای
پژوهشی به سبک توصیفی – تحلیلی میباشد.
امید است مورد توجه خوانندگان عزیز به ویژه دوستداران اهل بیت),( قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
مقدمه تعريف مسئله آيين حياتبخش اسلام با ويژگيهاي خود عبارتند از: جاودانگي، جهاني بودن ، جامعيت و دارا بودن قوانين اخلاقي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي از چنان پيچيدگي، ظرافت و عمق و وسعت برخوردار است که بعد از پيامبر اکرم (,) بدون تبيين متخصص راستين ديني که مصون از خطا و لغزش و اشتباه باشد قادر به ادامه حيات پويا و بالنده نخواهد بود، و با بيان اينکه که بحث جانشيني پيامبر از جنبه اعتقادي نيز برخوردار است و از آنجا که جامعه بعد از پيامبر نميتواند بدون رهبر سياسي باشد؛ لازم و ضروري است که سيستم رهبري جامعه اسلامي تبيين گردد و همچنين لازم است از طريق ادله متقن ثابت گردد که رهبراني معصوم و در صورت عدم دسترسي به آنان رهبران شايسته غيرمعصوم (ولايت فقيه ) در عصر غيبت زمام امور جامعه را ميتوانند به دست گيرند و فهم درست کتاب و سنت پيامبر از طريق همين رهبران شايسته حاصل گردد و راهي باشد براي رسيدن به اسلام ناب محمدي(,)، در اين مقاله بررسي زعامت امام علي(,) با توجه به آيات و روايات نه به صورت رهبري اجتماع بلکه معرفي علي(,) به عنوان زعيم سياسي به صورت اکمل و افضل و انسان کامل است که جزء او و امامان از فرزندان ايشان هيچ کس چنين شايستگي ندارد و نخواهد داشت ، سوالات اصلي که در اين مقاله در پي پاسخگويي ب آن هستيم : از جنبه سياسي احق و اليق براي جانشيني پيغمبر براي زعامت و رهبري سياسي و اجتماعي مسلمين چه کسي بوده است ؟و آيا پيامبر رسما زعامت سياسي امام علي (,) ار بيان کرده است ؟و اساسا نظر شيعه و سني در اين باره چگونه است ؟ ١- پيشينه بحث با توجه به اجتماعي بودن بشر و نياز فطري وي به زيست جمعي؛ جامعه انساني نيازمند حکومتي نيرومند و مجرياني صالح ميباشد تا در سايه اين حکومت وظايف اجتماعي رنگ و بوي ديني بيابد.