خلاصة:
بازاریابی برای هر کسبوکاری حیاتی است. بازاریابی فرآیندی است که شامل تحقیق، ترویج و فروش محصولات و خدمات به بازار هدف (مصرفکنندگان) میشود. بازاریابی در فضای مجازی علاوه بر فراهم آوردن شرایط مساوی تبلیغات، به کاهش هزینهها کمک میکند. هزینههایی ناشی از چاپ پوستر، بیلبورد و بهروزرسانی اطلاعات نیز کمک میکند و همچنین در ضریب نفوذ استفاده از اینترنت در سطح جامعه هم اثرگذار خواهد بود. هدف اصلی از انجام این مطالعه بررسی تاثیر فضای مجازی در بازاریابی و تبلیغات شرکت خودروسازی سایپا تعیین شد. در این مطالعه به بررسی نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید در بازاریابی شرکت سایپا از طریق فضای مجازی پرداخته شد. روش انجام این پژوهش بهصورت تحلیلی- کاربردی و با بهرهگیری از روش سوات (SWOT) میباشد که نتایج بهدستآمده نشان داد؛ معیار سازمانی با امتیاز 608/0 بهعنوان مهمترین شاخص در تاثیر فضای مجازی بر تبلیغات و بازاریابی در شرکت سایپا انتخابشده و پسازآن به ترتیب معیار اقتصادی با امتیاز 229/0 در رتبه دوم، محیطی با امتیاز 111/0 در رتبه سوم و اجتماعی با امتیاز 050/0 در رتبه چهارم قرار دارند. همچنین نتایج ماتریس برنامهریزی راهبردی کمی (QSPM) نشان میدهد از میان راهبردهای تدوینشده، بالاترین جذابیت مربوط به راهبرد از بین بردن محدودیت در پهنای باند و ایجاد زیرساخت مناسب در بروز فرصتهای بهکارگیری فضای مجازی در تبلیغات و بازاریابی شرکت خودروسازی سایپا است و پایینترین جذابیت مربوط به راهبرد جلوگیری از کاهش کیفیت قطعات، سوءاستفاده شرکتهای سودجو و بیاعتمادی مشتریان نسبت به خرید محصول بصورت اینترنتی است.
ملخص الجهاز:
همچنین نتایج ماتریس برنامه ریزی راهبردی کمی ( QSPM) نشان میدهد از میان راهبردهای تدوین شده ، بالاترین جذابیت مربوط به راهبرد از بین بردن محدودیت در پهنای باند و ایجاد زیرساخت مناسب در بروز فرصت های به کارگیری فضای مجازی در تبلیغات و بازاریابی شرکت خودروسازی سایپا است و پایین ترین جذابیت مربوط به راهبرد جلوگیری از کاهش کیفیت قطعات ، سوءاستفاده شرکت های سودجو و بیاعتمادی مشتریان نسبت به خرید محصول بصورت اینترنتی است .
در این راستا بازاریابی و تبلیغات شرکت خودروسازی سایپا در فضای مجازی به شکل امروزی که در قالب کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرام و به صورت فیلم ها و عکس - های متنوع در دسترس افراد باشد، در زمینه خرید و انتخاب یک مدل خاص خودرو، تأثیرگذار نبوده است اما نباید فراموش کرد که در برخی موارد که شرایط خاصی از سوی شرکت ها در نظر گرفته شده ، برخی افراد حاضر به ثبت نام و خرید اینترنتی خودرو بوده اند استفاده از فضای مجازی برای شرکت خودروسازی سایپا، نیاز به یک برنامه ریزی قوی و مناسب دارد و باید به این باور رسید که غالب افراد در بررسی و انتخاب خودروی موردنظر خود، تمام خانواده آن برند را مورد هدف قرار میدهند.
٤- نتایج پژوهش بر اساس تحلیل های انجام شده در این مطالعه ، نتایج به دست آمده به قرار ذیل می - باشند: در بازاریابی و تبلیغات از طریق فضای مجازی در شرکت سایپا؛ تعداد ٧ نقطه قوت داخلی در برابر ١٥ نقطه ضعف داخلی و تعداد ٧ فرصت در برابر ١١ تهدید، مورد شناسایی شدند.