خلاصة:
هدف از این مطالعه واکاوی مبحث کارآفرینی اجتماعی سازمانی است. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری دادهها، پژوهشی کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. این پژوهش در سازمان کمیته امداد خمینی و در بازه زمانی بین 97 تا 99 انجام شد. دادهها از طریق مطالعه منابع مستند و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 1۵ نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان کمیته امداد خمینی و همچنین کارشناسان فعال در حوزه کارآفرینی اجتماعی سازمانی، از طریق نمونهگیری هدفمند جمعآوری شد. در مرحلۀ کدگذاری باز، 257 کد مقدماتی از تحلیل مصاحبهها شناسایی شد. در دومین مرحله، کدگذاری محوری با استفاده از سازههای مدل کدگذاری محوری حول پدیده موردبررسی انجام شد. بر اساس یافتههای پژوهش، مفهوم خودکفائی و اشتغال بهعنوان پدیده محوری انتخاب شد. شرایط علی در قالب دودسته عوامل محیطی و سازمانی جای گرفتند و شش مقوله اصلی شامل قابلیتهای سازمان، اقدامات حوزه بازاریابی، اقدامات حوزه تجاری، اقدامات حوزه اجتماعی، اقدامات حوزه طراحی و پیشنهاد شغل، اقدامات حوزه مشاوره شغلی، ضمانت سهلالوصول برای مددجو، راهبری شغلی و عوامل محیطی بهعنوان راهبرد انتخاب شدند. عوامل مداخلهگر در دودسته تقویتکننده و تضعیفکننده شناسایی شدند. استراتژی سازمان، سیاستهای اجرائی اشتغال کمیته امداد، برنامهها و اقدامات مدیریتی، برنامههای آموزش شغلی، ثبات مدیریت و برونسپاری بهعنوان عوامل زمینه و بسترساز کارآفرینی اجتماعی سازمانی تعیین شدند درنهایت پیامدهای کارآفرینی اجتماعی سازمانی در سه سطح خرد، میانی و کلان تعیین شدند.
The main objective this study is to investigate the issue of corporate social entrepreneurship. In terms of purpose, this study is an applied one, and in terms of data collection it is a qualitative research based on grounded theory. Data were collected using purposive sampling through the study of documented sources and semi-structured interviews with 15 senior and executive managers and experts of the Imam Khomeini Relief Foundation, as well as experts who were active in the field of corporate social entrepreneurship. In the open coding phase, 257 introductory codes were identified from the interview analysis. In the second stage, axial coding was performed using the structures of the axial coding model around the topic of the study. Based on the research findings, the concept of self-sufficiency and employment was selected as the central phenomenon. Causal conditions were categorized in environmental and organizational factors and six main categories including organizational capabilities, marketing measures, business measures, social measures, job design and job offers, job counseling measures, easy access guarantee for the client, career guidance and environmental factors were selected as strategies. Interfering factors were identified as either amplifier or attenuator. Organizational strategy, executive employment policies of the Imam Khomeini Relief Foundation, management plans and actions, job training programs, management stability and outsourcing were identified as the underlying factors of corporate social entrepreneurship. Finally, the consequences of corporate social entrepreneurship were determined at three levels, including micro, medium and macro levels.
ملخص الجهاز:
از سویی نوظهور بودن مبحـث کارآفرینی اجتماعی سازمانی، کلیگویی پژوهش های انجام شده در این زمینه و درنهایت عـدم وجود الگویی جامع برای کارآفرینی اجتماعی سازمانی، پژوهشگر را بر آن داشت تا بـا کسـب دانش کافی درزمینه خصوصـیات و ویژگـیهـای کـارآفرینی اجتمـاعی سـازمانی و اسـتفاده از دانش و تجربیات مشاوران دانشگاهی و مدیران سازمان های دولتی، بـه طـور خـاص کـارآفرینی اجتماعی سازمانی در کمیته امداد را کنکاش کند.
ازاین رو این پژوهش باهدف واکاوی مبحث کـارآفرینی اجتمـاعی سـازمانی درپـی پاسـخگویی بـه ایـن سـؤال اسـت کـه مـدل کـارآفرینی اجتماعی سازمانی در کمیته امداد چگونه است ؟ مروری بر مبانی نظری و پیشینه پژوهش رهبران سازمان ها تلاش کردند تا فرایندهای کارآفرینی را در سازمان خود وارد کننـد.
وقتی صحبت از اقـدامات کارآفرینی اجتماعی سازمانی میرسد، شرکت هـا عـلاوه بـر توسـعه همکـاری بـا سـازمان هـای غیردولتی، کارآفرینان محلی و نهادهای دولتی، باید منابعی را که نیـاز بـه نـوآوری اجتمـاعی و ایجاد مدل تجاری جدید است ، اختصاص دهند و این برای شرکت ها نتایج صریح (ایجاد بازار جدید، جذب مشـتری جدیـد، درآمـد بـالقوه ) و نتـایج ضـمنی (مشـروعیت ، همکـاری تجـاری جدید) در بر خواهد داشت (٢٠١٦,Sahasranamam &Agrawal ).
درزمینه هم راستایی نتایج حاصل از پـژوهش مـیتـوان عنـوان کـرد که اجرای برنامه های آموزش شغلی، استراتژی سازمان ازجمله شرایط زمینه ای برای دستیابی به کارآفرینی اجتماعی سازمانی شناسایی شد که این نتیجـه هـم راسـتا بـا نتـایج پـژوهش حـداد و کانتراگیو (٢٠١٧) و زعفریان و همکاران (٢٠١٥) است .
(2016),"Corporate social entrepreneurship in India", South Asian Journal of Global Business Research, 5 (2), 105-124.