خلاصة:
ارزیابی کیفیت صفحات وب از دیدگاه کاربران، نقشی سازنده در طراحی و توسعة آن بهویژه در فدراسیونهای ورزشی دارد، زیرا توسعه دهندگان وب را با دیدگاه کاربر، آشنا و به آنان در خلق وبسایت های کاربرمدار در بازار رقابتی امروز کمک می کند. وبکوال بهعنوان مدل ارزیابی کیفیت صفحات وب، می کوشد تصویری از کیفیت وبسایت از دیدگاه کاربران، در دو وضعیت موجود و مورد انتظار ارائه دهد. در پژوهش حاضر، تلاش شده کیفیت صفحات وب فدراسیون فوتبال، با رویکرد پیمایشی- تحلیلی و با استفاده از جدیدترین ویرایش مدل وبکوال (ایکوال) ارزیابی و بررسی شود. برای تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، از نظر متخصصان (30=n)؛ برای تعیین پایایی از آلفای کرونباخ (0/76)؛ و برای تحلیل دادهها نیز از روش آماری توصیفی و استنباطی مناسب استفاده شد. یافته ها تفاوت معناداری بین کیفیت موجود و کیفیت مورد انتظار صفحات از دیدگاه کاربران نشان دادند. وبسايت ها نوعي نظام اطلاعاتياند كه براي نشان دادن تصويري واقعي از سازمان و اطلاع رساني دربارة خدماتي كه سازمان به مشتريان و كاربران عرضه مي كند ايجاد ميشوند. اينكه وبسايت ها تا چه ميزان به هدف هاي تعيين شده نايل شوند موضوعي است كه كيفيت آنها را منعكس مي كند. جلب رضايت كاربران و مشتريان و برآوردن خواسته هاي آنان مهمترين عامل كيفيت قلمداد مي شود.
The qualitative evaluation of the webpages from the perspectives of the users has an influential role in their design and development particularly in sport federations because it familiarizes the web developers with the attitudes of the users and helps them to create user-oriented websites in today’s competitive market. Web-Qual as an evaluation model of the webpages tries to offer an image of the quality of the website from the perspectives of the users in existing and expected situations. In the present study, attempts were made to analyze and investigate the quality of the webpages of the Football Federation via a survey-analytical approach using the latest version of Web-Qual model (A-Qual). For face and content validity of the questionnaire, the viewpoints of the experts (n=30) and for reliability, Cronbach Alpha (0.76) were used. Also, in order to analyze the data, descriptive and inferential statistics were applied. The findings indicated a significant difference between the expected quality and the existing quality from the users' viewpoints. Websites are considered as a kind of information system created to depict a real image of the organization and to inform about those services the organization offers to customers and users. The extent to which the websites accomplish the set objectives reflects their quality. Satisfying the users and customers and meeting their demands is the most important factor of the quality.