خلاصة:
چکیده:از حدود نیمقرن پیش، دوگانگی درونگروی و برونگروی در خصوص توجیه و معرفت بحثی چالشبرانگیز بوده و گرایش به یکی از آن دو، به مثابه مشخِّصهی دیدگاه معرفتی معرفتشناسان معاصر تلقی میشده است. درونگروی، مبتنی بر ضرورت درونیبودن همهی عوامل توجیه و معرفت، و برونگروی در نقطهی مقابل و مبتنی بر سلب ضرورت یادشده است. رابرت آئودی، در خصوص توجیه و معرفت نظریهای ترکیبی دارد؛ «درونگروی ناظر به توجیه و برونگروی ناظر به معرفت». پرسش محوری این نوشتار این است که از دیدگاه آئودی دیدگاه ترکیبی در مورد توجیه و معرفت چگونه ممکن است، منشأ آن چیست و چگونه متمایز می شود؟ آئودی مانند گتیه تعریف سهجزئی معرفت را قابل انتقاد میداند، از تفاوت شالوده توجیه و معرفت سخن میگوید و معرفت را به خاطر وابستگی به صدق مانند توجیه دسترسپذیر نمیداند. ترکیبی بودن نظریه و تفصیل آن در خصوص توجیه و معرفت، مبتنی بر دیدگاه دوگانهانگار او به موضوع معرفتشناسی و اعتقاد او به تفاوت در قابلیت دسترسی به دو موضوع موازی معرفتشناسی یعنی توجیه و معرفت است؛ او توجیه را درونی و معرفت را بیرونی می داند. نظریه آئودی تنها نظریه تفصیلی و ترکیبی مشهور در باب ماهیت توجیه و معرفت است.
During the past fifty years the internalism/externalism dichotomy in regard with justification and knowledge has been controversial, and inclination toward either of them has been considered as epistemological view of contemporary epistemologists. In opposition to externalism, internalism assumed all factors of justification and knowledge are internal affairs. Robert Audi has a combinatory theory: "internalism about Justification and externalism about Knowledge". The central problem under investigation in this paper is the possibility and origins of Audi's view and how it can be distinguished from the others. Like Gattier, Audi takes a critical position against the tripartite definition of knowledge, discussing the differences between the foundations of knowledge vs. justification, and argued that knowledge, due to its dependence on truth, is not accessible like justification. The combinatory of the theory and its elaboration in regard with justification and knowledge is based on both Audi's dualistic view toward epistemology and his belief in the difference of the accessibility of two parallels in epistemology i.e. justification and knowledge. He has regarded the justification as an internal and the episteme as external. Audi’s doctrine is the combined and detailed one on the nature of justification and episteme.