خلاصة:
یکی از مهمترین دیدگاههای توجیه معرفتی در معرفتشناسی معاصر، دیدگاه محافظهکاری پدیداری است. بنابر این دیدگاه در توجیه، اگر به نظر شناسا برسد که یک گزاره صادق است، آنگاه وی در بادی نظر در باور به آن گزاره موجه است؛ از این رو، بنابر معتقدین به این دیدگاه در توجیه، اگر به نظرم صادق برسد که امروز واکسن کووید-19 زدم، من واجد توجیه برای باور به این گزاره که «امروز واکسن کووید-19 زدم» هستم. معتقدین به دیدگاه محافظهکاری پدیداری مدعی اند که این دیدگاه نظریهی کاملی در توجیه معرفتی است و نتایج شهودی درستی در اقسام مختلف باور نیز در اختیار میگذارد. در این مقاله به تبیین، تقریر و ارزیابیِ این دیدگاه در توجیه معرفتی میپردازیم. نخست دیدگاههای مختلف در چیستی «به نظر رسیدن» را بیان و ارزیابی میکنیم و سپس تقریری از دیدگاه محافظهکاری پدیداری را ارائه خواهیم داد. در ضمنِ تقریر و سنجشِ مشکلات این دیدگاه، به این نتیجه میرسیم که این دیدگاه نه شرط لازم برای توجیه است و نه شرط کافی؛ از این رو، میتوانیم مدعی شویم که این دیدگاه نمیتواند دیدگاهِ قابل قبولی برای توجیهِ معرفتیِ باورهای شناسا تلقی شود.( این دیدگاه به نحو مفصل در این مقاله بررسی، ارزیابی و نقد شده است)
One of the most important views of epistemic justification in contemporary epistemology is phenomenal conservatism. According to this view on justification, if it seems to one as if a proposition is true, one is prima facie justified in believing in it; Therefore, according to those who believe in this view of justification, if it seems true to me that I got the Covid-19 vaccine today, I have justified to believe in the proposition that “I got the Covid-19 vaccine today.” Believers in view of phenomenal conservatism claim that this view is a complete theory of epistemic justification and also provides correct intuitive results in different types of beliefs. In this article, we will explain, interpret and evaluate this view in epistemic justification. We will first articulate and evaluate different perspectives about the nature of “seeming”, and then present an account of phenomenal conservatism. While interpreting and evaluating problems of this view, we come to the conclusion that this view is neither a necessary nor a sufficient condition for justification; Hence, we can argue that this view cannot be considered as an acceptable view for the epistemic justification of one’s beliefs.