خلاصة:
بازتعریف درسهای معارف اسلامی دانشگاهها، برای هر چه کارآمدتر کردن آنها برای پاسخگویی به نیازهای نسل نو ضروری است و پژوهش حاضر با هدف تقویت فرایند علمی سیاستگذاری درسهای معارف اسلامی در چشمانداز آینده انجام پذیرفته است. مطالعۀ حاضر بر آن است تا با بررسی وضعیت نگرش دانشجویان نسبتبه درسهای معارف اسلامی در سه حیطۀ شناختی، عاطفی و عملکردی، مشخص کند که به چه میزان، در تعالیبخشی به باورهای اعتقادی دانشجویان توفیق داشتهاند؟ روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی با رویکرد کاربردی است. بنابراین از میان تمام دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ورودی 1395 و ماقبل آن که حداقل 8 واحد را گذرانده بودند، براساس حجم نمونۀ کوکران 319 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی، برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای بود که روایی آن، قبلاً موردتأیید چند تن از استادان صاحبنظر در این زمینه قرار گرفته است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ در بررسی پایایی کل پرسشنامه 908/0 بوده است. دادههای حاصل نیز با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی در محیط نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخۀ 24 تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در ارائۀ درسهای معارف اسلامی الزامی است رویکردی انتخاب شود که هم به عقل، هم به عاطفه و هم به رفتار دانشجویان توجه شود.
Redefining the Islamic education courses of universities is necessary to make them more efficient to meet the needs of the new generation and the present study has been conducted with the aim of strengthening the scientific process of policy-making of Islamic education courses in the future perspective. The present study aims to examine the status of students 'attitudes toward Islamic education courses in three areas: cognitive, emotional and functional, to determine to what extent they have succeeded in elevating students' beliefs? The research method is descriptive-survey with an applied approach. Therefore, from all undergraduate students of Noshirvani University of Technology in Babol, entrance 95 and before, who had passed at least 8 credits, 319 students were selected as the research sample based on Cochran's sample size by random sampling method. The data collection tool was a questionnaire whose validity has already been approved by several experts in this field. The value of Cronbach's alpha coefficient in the total reliability of the questionnaire was 0.908. The obtained data were analyzed using descriptive and inferential statistical indicators in SPSS software version 24 .Findings show that in presenting Islamic education courses, it is necessary to choose an approach that pays attention to the intellect, emotion and behavior of students.
ملخص الجهاز:
مطالعۀ حاضـر بـر آن اسـت تـا بـا بررسـی وضـعیت نگرش دانشجویان نسبت به درس های معارف اسلامی در سه حیطۀ شناختی، عاطفی و عملکـردی، مشـخص کند که به چه میزان ، در تعالیبخشـی بـه باورهـای اعتقـادی دانشـجویان توفیـق داشـته انـد؟ روش پـژوهش ، توصیفی ـ پیمایشی با رویکرد کاربردی است .
1. 2 Assessing the status of students' cognitive, emotional and functional attitudes toward Islamic education courses 1 (Case study of students of Noshirvani University of Technology in Babol) Gholamreza Zabetpour Kari2, Seyyed Bagher Hosseini Karimi 3 Received: 24/03/2021, Accepted: 25/10/2021 Abstract Redefining the Islamic education courses of universities is necessary to make them more efficient to meet the needs of the new generation and the present study has been conducted with the aim of strengthening the scientific process of policy making of Islamic education courses in the future perspective.
The present study aims to examine the status of students 'attitudes toward Islamic education courses in three areas: cognitive, emotional and functional, to determine to what extent they have succeeded in elevating students' beliefs?
در این راستا، مطالعۀ حاضر بر آن اسـت تـا بـا بررسـی نگـرش دانشـجویان نسـبت بـه درس های معارف اسلامی در سه حیطۀ شناختی، عاطفی و عملکردی، مشخص کند که ایـن درس ها تا چه حد توانسته در مسیر اهداف خود گام بردارد و به چـه میـزان در تعـالیبخشـی به باورهای اعتقادی و بینش سیاسی دانشجویان توفیق داشته اند؟ مفهوم نگرش که در دهۀ ١٩٣٠ به عنوان اصـطلاحی مهـم در روان شناسـی اجتمـاعی مطرح شد هم چنان از موضوعات مهم پژوهشگران است (کویموجیان ١، ٢٠١١).