خلاصة:
ارزشهای مورد انتظار دانشجویان از تحصیل و عشق به یادگیری دانشجویان پزشکی منجر به توانمندسازی دانشی و مهارتی آنان و زمینهساز نگرشی پویا در بهبود و ارتقای خدمات نظام سلامت خواهد بود که بهرهمندی از مهارتهای سطوح بالای تفکر در تسهیل و تسریع این مهم اثرگذار است. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه ارزشهای تحصیلی، عشق به یادگیری، مهارتهای سطوح بالای تفکر و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی جهرم انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود که به روش توصیفی انجام گردید. جامعه آماری مطالعه را تمامی دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال 99- 1398 (306 نفر) تشکیل دادند. با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی، 160 نفر به عنوان نمونه (65 مرد و 95 زن) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عشق به یادگیری، ارزشهای تحصیلی، تفکر سطح بالا و پرسشنامه دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که ارزشهای تحصیلی و عشق به یادگیری پیشبینی کننده مثبت و معنیدار دستاوردهای تحصیلی و مهارتهای سطوح برتر تفکر دانشجویان بود. همچنین، مهارتهای سطوح برتر تفکر به طور مستقیم پیشبینی کننده مثبت و معنیدار دستاوردهای تحصیلی دانشجویان بوده و نقش واسطهای را در رابطه ارزشهای تحصیلی و عشق به یادگیری با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان ایفا میکنند.
The values medical students expect from education and their love of learning will lead to the enhancement of their knowledge and skills and assuming a dynamic attitude towards improving and enhancing the services offered in the health system. Utilizing higher order thinking skills contributes to facilitating and accelerating this process. The aim of this study was to investigate the relationship between academic values, love of learning, higher order thinking skills, and academic achievement of medical students of Jahrom University of Medical Sciences. The present study was a descriptive correlational study the statistical population of which consisted of all medical students of Jahrom University of Medical Sciences in the academic year 2019-2020 (n = 306). Using Cochran's formula and random sampling method, 160 students were selected as the participants (65 males and 95 females). Research tools included questionnaires of love for learning, academic values, higher order thinking skills, and students' academic achievement. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and simple regression. The results showed that academic values and love of learning were positive and significant predictors of academic achievement and students' higher order thinking skills. Also, higher order thinking skills were positive and significant predictors of students 'academic achievement and played a mediating role in the relationship of academic values and love of learning with students' academic achievement.