خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی چالش ها و ضرورت های تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزشی تمرکزگراست. برنامه درسی چند فرهنگی به عنوان یک نیاز ضروری در جوامع چند فرهنگی که می خواهند به صورت مسالمت آمیز زندگی مشترکی را دنبال کنند، امری حیاتی است. این رویکرد مسائلی همچون نژادپرستی و سایر انواع تبعیض را رد کرده و به چالش می کشد و در عوض تکثر قومی، فرهنگی و نژادی را تأیید می کند. پژوهش حاضر ازنظر ماهیت دادهها از نوع پژوهش آمیخته است. ابتدا از طریق مطالعه کیفی به تبیین الگوها، ابعاد، مؤلفهها و شاخصها و اولویتبندی آنها از دیدگاه خبرگان پرداخته شد و سپس با استفاده از پژوهش کمی با روش تحلیل عاملی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی، کارشناسان تألیف کتب درسی، از دبیران دوره دوم متوسطه که بهصورت خوشهای انتخاب شده بودند به ارزیابی الگو، ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای آنکه مورد تأیید خبرگان است، پرداخته شد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر به طور کلی در آموزش چند فرهنگی با تأکید بر فرهنگ بومی هر منطقه و حفظ و احترام به آن و به کارگیری آن در امر آموزش و در عین حال آشنا کردن دانش آموز با فرهنگ ها و قومیت های دیگر جامعه و ایجاد شرایط شناخت و تعامل با آنها، احساس ملی گرایانه همراه با شناخت در دانش آموز ایجاد می شود که دارای پایه های محکمی است.
The purpose of this study is to investigate the challenges and necessities of implementing a multicultural curriculum in a centralized education system. Multicultural curriculum is a vital need in multicultural communities that want to live together peacefully. This approach rejects and challenges issues such as racism and other forms of discrimination, and instead acknowledges ethnic, cultural, and racial pluralism. The present research is a mixed study in terms of the nature of the data. In the qualitative phase of the study, the relevant patterns, dimensions, components, and indicators were identified and prioritized based on the perspective of experts in the field. The quantitative phase involved factor analysis of the perspective of experts in curriculum design and textbook development as well as secondary school teachers who were selected using cluster sampling to evaluate the model, dimensions, components and indicators as already approved by experts. According to the results of the present study, a multicultural curriculum puts an emphasis on the indigenous culture of each region which should be preserved, respected and reflected in education. In the meantime, familiarizing students with other cultures and ethnicities of society and setting the stage for recognizing and interacting with them will create a nationalistic feeling along with a deeper understanding in the student.