خلاصة:
مفهوم اطلاع از سبک یادگیری فراگیران در نظام آموزشی و استفاده از روش آموزشی مرتبط با آن برای تدریس فراگیران موجب تسهیل بهتر در فرایند یادگیری و ارتقای بیشتر آن می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین سبک های یادگیری و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان براساس مدل ورمونت بود. این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بوده که برروی 247 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، در سال تحصیلی 94-1393 صورت گرفت. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه معتبر سبک یادگیری ورمونت مشتمل بر 120 گویه استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار آماری SPSS-V.21 و آزمون های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس و تی تست) استفاده شد. اغلب دانشجویان دختر بوده (3/90 درصد) و رشته پرستاری (5/21 درصد) با میانگین سنی 54/2 ± 89/22 سال بودند. میانگین نمره سبک یادگیری در دانشجویان، 63/49± 23/382 از 600 نمره قابل کسب به دست آمد. در مؤلفه راهبردهای نظمدهی (اکثریت همیشه دارای کنترل نامتمرکز%8/49) و مؤلفه عقاید و باورهای یادگیری دانشجویان (اکثریت عدم اعتقاد به کسب و استفاده از دانش %9/57) ضعف بیشتری مشاهده شد. در بررسی ارتباط بین متغیرهای جمعیت شناختی با نمره سبک یادگیری نیز، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد. با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، پیشنهاد میشود دست اندرکاران آموزشی به نقاط ضعف دانشجویان بیشتر توجه نمایند و فرایند تدریس و آموزش بر مبنای آن اتخاذ گردد.
Knowing the students' learning styles in the educational system and using the related teaching method with it to teach students will facilitate the learning process and its further improving. The aim of this study was to determine the learning styles and its related factors in the students of Guilan University of Medical Sciences based on the Vermunt model. This descriptive cross-sectional research was conducted on 247 students, were selected by stratified-random sampling method in 2014-15. Data were collected by valid Vermunt learning styles Scale Contains 120 items, and then analyzed with SPSS-V.21, descriptive and inferential statistics tests (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, analysis of variance and t-test). Mostly of students were female (90.3%) and nursing (21.5%) with a mean age of 22.89±2.54 years. The mean score of students’ learning style was 382.23±49.63 from 600 scores. The regulation strategies component (the majority decentralized control, 49.8%)and the opinions and beliefs of the learning component (the majority did not believe in acquiring and using knowledge, 57.9%)were more weaknesses in students. Also, there was no statistically significant relationship between demographic variables and learning style scores. According to the results, it is suggested that educational managers pay more attention to the weaknesses of their students and based on that teaching process be considered.
ملخص الجهاز:
در مطالعه سرچمی و حسینی نیز بیشتر دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین دارای سبک یادگیری جذب کننده بودند و ارتباط معنادار آماری بین سبک یادگیری و میانگین نمره و پیشرفت تحصیلی آنها مشاهده نشد (سرچمی 1383).
در همین راستا مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر اساس مدلی جامع از ورمونت و عوامل مرتبط با آن انجام شد تا گامی مؤثر در ارتقای آموزش پزشکی و تسهیل بهتر و بیشتر یادگیری دانشجویان برداشته شود.
Status of students' learning style by components and sub-components {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در بررسی ارتباط بین متغیرهای سن (95/0=P)، جنس (69/0=P)، رشته تحصیلی (31/0=P)، مقطع تحصیلی (72/0=P) و معدل (79/0=P) با نمره سبک های یادگیری نیز، ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد (P>0.
در این رابطه نتایج مطالعه القحطانی و همکاران که در میان دانشجویان دندانپزشکی و اینترن ها با استفاده از پرسشنامه سبک یادگیری کلب انجام شد نشان داد، سبک یادگیری غالب آنها به ترتیب، صعودی و واگرا بود (القحطانی 2014).
نتیجه گیری با توجه به اینکه مدل ورمونت با جزئیات بیشتری سبک و مؤلفه های یادگیری فراگیران را مورد بررسی قرار می دهد، پیشنهاد میشود مطالعات وسیع تر با استفاده از این ابزار در میان گروههای مختلف آموزشی جهت شناسایی مشکلات و رفع آنها صورت گیرد؛ همچنین به دست اندرکاران آموزشی پیشنهاد میشودبه مؤلفهی راهبردهای نظم دهی و مؤلفهی عقاید و باورهای یادگیری که فراگیران بیشتر در آنها دچار ضعف و مشکل بودند توجه بیشتری نمایند و فرایند تدریس و آموزش بر مبنای آن برای آنها اتخاذ گردد.