خلاصة:
هدف از این پژوهش تبیین اثر بخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر خودراهبری آموزش دهندگان آموزش بزرگسال سازمان نهضت سوادآموزی بود. روش این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل و دارای مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش، تمامی آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی در شهرستان های استان تهران در سال تحصیلی 99- 98 بود. در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند 60 نفر انتخاب ودو گروه مساوی تقسیم به حکم قرعه یک گروه (30 نفری) به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر (30 نفری) به عنوان گروه کنترل مشخص شد. جهت جمع آوری داده ها ازپرسشنامه خودراهبری استفاده شد. متغیر مستقل (آموزش راهبردهای یادگیری) طی 10 جلسه 90 دقیقه ای روی گروه ازمایش اجرا گردید و در مرحله پی گیری یعنی یک ماه بعد از مرحله ی پس آزمون متغیر وابسته فقط روی گروه آزمایش اجرا گردید. بعد از جمع آوری دادههای پژوهش، اطلاعات و نتایج به دست آمده بااستفاده از آمار توصیفی (میانگین وانحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادکه خودراهبری آموزش دهندگان آموزش بزرگسالان سازمان نهضت سواد آموزی که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت کرده اند به طور معنی دار بالاتر از خودراهبری آموزش دهندگانی است که این آموزش را دریافت نکرده اندو آموزش راهبردهای یادگیری بر خودراهبری آموزش دهندگان آموزش بزرگسال موثر بوده و در طول زمان از پایداری مناسبی برخوردار است..(p <0/05)
The overall purpose of this study was to evaluate the effectiveness of self-directed learning strategies, for adult literacy educators. The statistical population of this study is all teachers of literacy movement in Tehran province during the academic year 98-99. Purposeful sampling was used in this study as follows. At first 60 teachers were selected according to the inclusion criteria (3 years of work experience, bachelor's degree and higher in educational sciences) and exclusion criteria (unwillingness to participate in the research). As the experimental group and the other group (30 persons) as the control group. In the pre-test phase, the dependent variable (self-directed questionnaire (was administered to both groups (experimental and control groups). The independent variable (learning strategies learning) was administered to the experimental group in 10 sessions of 90 minutes. In the post-test phase, again the research questionnair were administered to both groups (experiment and control). In the follow-up phase, one month after the post-test, the dependent variable was administered only to the experimental group. After collecting the research data, the data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance). The results showed that the training of self-directed learning strategies of adult education educators was effective. (p < 0/05)
ملخص الجهاز:
صاحب نظران آموزش بزرگسال به دلیل مزایای مربوط به برآیندهای یادگیری خود راهبر در محیطهای آموزشی و سازمانی بهطور جدی به آن تأکید و ارزش آن را بهعنوان یک مهارت برای آموزش در قرن بیست و یکم ضروری دانستهاند در این راستا با ویژگیهایی که به آن پرداختهاند ايجاد و پرورش راهبردهای يادگيري خود راهبر در معلمان به يكي از اهداف آموزش بزرگسالان در چند دهه اخير بدل شده است، بهطوري كه پژوهشها و مطالعات مربوط به يادگيري خود راهبر در سطح جهان افزايش يافته است (فیشر و همکاران 2001) لیکن علی رغم اینکه آموزش خود راهبری میتواند در آموزشدهندگان و فراگیران تأثیر بسزایی داشته باشد، توسعه حرفهای معلمان در بسیاری از کشورها کمتر از حدی بوده که به رفع نیازهای آنان در این زمینه کمک کند.
The effectiveness of learning strategies for comprehension of second grade middle school students in District 11 of Tehran Education, Quarterly Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran.
لذا پژوهش حاضر بر آن است تا مدل مناسبی برای نقش مدیریت مدرسه محور بر خلاقیت معلمان با میانجی گری فرهنگ یادگیری در میان مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بابل ارائه دهد.
در مجموع نتایج نشان داد مدل نقش مدیریت مدرسه محور بر خلاقیت معلمان با میانجی گری فرهنگ یادگیری در میان مدیران و معلمان مدارس ابتدایی شهرستان بابل از برازش مطلوبی برخوردار است.
Investigating the relationship between intrapersonal skills and organizational creativity of school principals in Dorud, Journal of Psychological Studies and Educational Sciences, Vol. 5, No. 34, pp.