خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان تاثیر هنردرمانی خانوادهمحور بر حساسیت اضطرابی، نگرشهای ناکارآمد و سازگاری دانشآموزان مبتلا اختلال اضطراب فراگیر بود. در این مطالعه از طرح نیمهآزمایشی پیشآزمون – پسآزمون همراه با گرون کنترل، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیری که در سال 1399 به مراکز تخصصی مشاوره روانشناختی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر سمنان مراجعه کردند، تشکیل دادند. از میان آنها به روش نمونهگیری هدفمند 30 نفر که ویژگیهای لازم براساس آزمون اختلال اضطراب فراگیر و مصاحبه بالینی را داشتند، فهرست شدند و سپس بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای حساسیت اضطرابی (ASQ)، نگرشهای ناکارآمد (DAS) و راهبردهای سازگاری کودکان بل بود. تجزیه و تحلیل توسط نرمافزار 23SPSS- با استفاده از تحلیل کواریانس صورت گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که هنردرمانی خانوادهمحور بر حساسیت اضطرابی، نگرشهای ناکارآمد و سازگاری دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر تاثیر معنادار دارد (001/0P<). براساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که جهت کاهش حساسیت اضطرابی، نگرشهای ناکارآمد و افزایش سازگاری دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر از هنردرمانی خانوادهمحور به عنوان یک روش کارآمد استفاده گردد.
Aim: The present research aimed to design a family-based cognitive rehabilitation package and evaluating its effectiveness on executive functions of dyslexic students. Method: The research was semi-experimental with pre and post-test and a control group. Statistical population contained all students who were studying in governmental centers for learning disorders in Tehran in 2017-2018. From among these centers, two centers were selected and 30 students were selected by random multi- stages clustering and were assigned into two groups (15 in experiment group and 15 in control group). Experiment group received 12 one-hour sessions of intervention once a week for 3 months. Both groups were evaluated by Boshra Cognitive Inhibition (Rafihkhah et al., 2016), Working Memory Test Battery for Children (Pickering & Gathercole, 2001), Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test (Sandford & Turner, 1994), and Behavior Rating Inventory of Executive Function (Jerard, 2000). MANCOVA and ANCOVA were used for analyzing the data whith SPSS24. Findings: Findings showed that family-based cognitive rehabilitation with emphasize on sustained attention, working memory and inhibition had significant effects on executive functions of dyslexic students (P>0/01). Conclusion: The family-based cognitive rehabilitation with emphasize on sustained attention, working memory and inhibition is effective for dyslexic students.