خلاصة:
به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت مییابد که میتوان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکههای اجتماعی مجازی و کارکرد آن به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش پنهان شده و فراموش شده سبک زندگی در جوانان را می توان از این فضا، بازنمایی کرد. از نظریات اجتماعی و نظریه های کنش اجتماعی وبر بهره گرفته شد. در این مطالعه از روش کیفی گرندد تئوری (نظریه داده بنیاد)، و برای گردآوری اطلاعات نیز از روش مطالعات میدانی (مصاحبه نیمه عمیق) و کتابخانه ای/ اسنادی استفاده گردید و جامعه آماری مطالعه حاضر 15 نفر از اساتید و خبرگان رسانه و افراد مطلع هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه عمیق انجام گردید تا به اشباع نظری برسیم. با استفاده از تکنیک تحلیلی (اشتراوس و کوربین) مفاهیم به عنوان واحد تحلیل در سطوح متن کل مصاحبه، پاراگراف، عبارت و جملات مورد توجه قرار گرفتند و با تفکیک متن مصاحبه، کدهای باز استخراج شدند.
. به طور کلی این مطالعه از ان جهت اهمیت مییابد که میتوان به تصور کلی از سبک زندگی زندگی جوانان تهرانی دست یافت و نقش شبکههای اجتماعی مجازی و کارکرد ان به گرایش زندگی دیجتال به کارشناسان و مسيولان فرهنگی کمک می کند تا از ظرفیت این رسانه برا ی نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش پنهان شده و فراموش شده سبک زندگی در جوانان را می توان از این فضا، بازنمایی کرد. از نظریات اجتماعی و نظریه های کنش اجتماعی وبر بهره گرفته شد. در این مطالعه از روش کیفی گرندد تيوری (نظریه داده بنیاد)، و برای گرداوری اطلاعات نیز از روش مطالعات میدانی (مصاحبه نیمه عمیق) و کتابخانه ای/ اسنادی استفاده گردید و جامعه اماری مطالعه حاضر 15 نفر از اساتید و خبرگان رسانه و افراد مطلع هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با انها مصاحبه نیمه عمیق انجام گردید تا به اشباع نظری برسیم. با استفاده از تکنیک تحلیلی (اشتراوس و کوربین) مفاهیم به عنوان واحد تحلیل در سطوح متن کل مصاحبه، پاراگراف، عبارت و جملات مورد توجه قرار گرفتند و با تفکیک متن مصاحبه، کدهای باز استخراج شدند.
ملخص الجهاز:
به طور کلی این مطالعه از آن جهت اهمیت می یابد کـه می توان به تصویر کلی از سـبک زنـدگی زنـدگی جوانـان تهرانـی دسـت یافـت و نقـش شبکه های اجتماعی مجازی و کارکرد آن به کارشناسان و مسئولان فرهنگی کمک می کنـد تا از ظرفیت این رسانه برای نشر سبک زندگی ایران با جذابیت و تغییرات مطلوب و حفظ ارزش ایرانی استفاده کنند و همچنین بخش پنهان شده و فراموش شـده سـبک زنـدگی در جوانان را می توان از این فضـا، بازنمـایی کـرد.
با توضیحات ارائه شده ، در این مطالعه سعی داریم تا با استفاده از روش گراندد تئوری (داده بنیاد) بـه واکـاوی نقـش و کـارکرد شـبکه هـای اجتمـاعی بـر دیجیتالی شدن سبک زندگی جوانان تهران بپردازیم وبه سوال اصلی مطالعه "نقش شبکه های اجتماعی بر گرایش جوانان تهرانی به سبک زندگی دیجیتال چیست و نحـوه اثرگـذاری آن چگونه است ؟"، پاسخ دهیم : ٢.
فرجــی (١٣٩٧) و ابوالقاسمی (١٣٩٧) بر نقـش اینسـتاگرام بـر مـدیریت بـدن اشـاره مـی کنـد و بررسـی او نشان می دهد که میزان استفاده افراطـی و وابسـتگی بـه ایـن فضـا و خـودابرازی در فضـا اینستاگرام باعث گرایش کاربران به سبک تغذیه ، مدیریت ظاهری و مصرفی خاص می شود و ابوالقاسمی (١٣٩٧) به نقش پذیری از گروه های مرجع نیز به طور ضمنی اشاره کرده است و راودراد و گیشینز جانی (١٣٩٦) هم با تاکیـد نقـش اینسـتاگرام بـر مصـرف نمایشـی و خودابرازی تنها به صورت اسنادی وتحلیل فردی نحوه نمایش فـرد در فضـای اینسـتاگرام بررسی شده است اما در این پژوهش هم به تمامی ابعاد سبک زندگی پرداخته نشده اسـت .