خلاصة:
هدف پژوهش حاضر طراحى چارچوبی برای کارگاه آموزش کارآفرینی بهمنظور ارتقاء صلاحیت حرفهای اعضاى هیئتعلمی دانشگاه مبتنى بر استانداردهاى سازمان ملى کارآفرینی و اعتبار یابی آن از منظر متخصصان ذیربط بود. به لحاظ روششناسی، این مطالعه «آمیخته» از نوع اکتشافی است. جامعه آماری سه دسته شامل کلیه اعضای هیئتعلمی دانشگاه، متخصصان برنامهریزی درسی و متخصصان کارآفرینی دانشگاههای شهرستان ارومیه بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بهتمامی افراد ارسال شد. بعد از پیگیریهای لازم، در بعضی مواقع طی تماس با افراد، از دستهی اعضای هیئتعلمی دانشگاه، 261 نفر، از متخصصان برنامه درسی 27 نفر و از دستهی متخصصان کارآفرینی 49 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. در طراحی چارچوب پیشنهادی برنامه درسی کارگاههای آموزشی در سه حوزه «شناختی»، «عاطفی» و «مهارتی»، برای عنصر «اهداف» برنامه درسی کارگاه آموزشی 11 ویژگی، «محتوا» 13 ویژگی، «فعالیتهای یادگیری» 12 ویژگی، «روشهای تدریس» 18 ویژگی و «ارزشیابی» 9 ویژگی استخراج و پیشنهاد گردید. برای بررسی نظرات گروههای مختلف در مورد ویژگیهای پیشنهادی از آمار توصیفی و برای اعتبار یابی چارچوب برنامه درسی پیشنهادشده، از آزمون خی دو استفادهشده است؛ و انجام تحلیلهای آماری از نرمافزار SPSS و برای ترسیم الگوی نهایی از نرمافزار Visio استفاده گردید. یافتهها نشان داد که ازنظر گروههای نمونه اعتبار چارچوب ارائهشده مورد تائید است و الگوی پیشنهادشده برای برگزاری کارگاه آموزشی کارآفرینی برای اساتید اعتبار دارد. پیشنهاد میشود از یافتههای بهدستآمده برای تدوین برنامه درسی کارگاههای آموزشی کارآفرینی توانمندسازی اساتید بهره گرفته شود.
The purpose of this study was to Planning a Framework for Entrepreneurship Workshop for Professional Competency Promotion of Urmia University Faculty Members Based on Entrepreneurship National Organization Standards and its Evaluation Experts. Methodologically, this study was a "mixed" exploratory study. The statistical population were three group including all faculty members of University, curriculum planning specialists, and entrepreneurship specialists of Urmia universities. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that was sent to all individuals. After the necessary follow-ups, in some cases, contact with individuals, we received 27 questionnaires from curriculum specialists, 261 from university faculty members and 49 from entrepreneurship specialists. In designing the proposed curriculum for workshops extracted and suggested features were categorized in three areas including "cognitive", "emotional" and "skills". Finding showed that there were about 11 features for the "objectives" element of the workshop curriculum, 13 features for "content", 12 Features for "learning activities", 18 features for "teaching methods", and 9 features for "evaluation". Descriptive statistics were used to examine the views of different groups on the proposed features and Chi-square test was used to validate the proposed framework; Statistical analysis was performed using SPSS software and Visio software was used to draw the final pattern. Findings showed that the validity of the proposed framework is valid for the sample groups. It is suggested that the obtained findings be used to develop the curriculum of entrepreneurship training workshops for faculties.
ملخص الجهاز:
3) چارچوب مؤلفه فعالیتهای یادگیری «کارگاه آموزشی» بهمنظور ارتقاء صلاحیتهای حرفهای (شناختی، عاطفی و مهارتی) اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه مبتنی بر استاندارهای سازمان ملی کارآفرینی کدام است؟ جدول 4: مضامین اصلی و فرعی ویژگیهای مؤلفه فعالیتهای یادگیری «کارگاه آموزشی» مستخرج از متون پژوهشی عنصر برنامه درسی, ویژگیهای مستخرج شده, شواهد نظری و پژوهشی, کدگذاری اصلی, کدگذاری فرعی مؤلفه فعالیتهای یادگیری «کارگاه آموزشی», تجربه در محیطهای یادگیري واقعی؛ یادگیری تجربی؛ کار گروهی و مشارکت در یادگیري؛ یادگیری بر اساس انجام پروژه؛ آموزش از راه كارآموزي؛ بازدید از کسبوکارهای موفق؛ تکالیفی همانند نوشتن طرح توجیهی؛ آشنا شدن اساتید با جنبههای عملی آن در شرکت ها و سازمانها؛ یادگیری مسئله محور, Keshtegar, Tashakoriyan-Jahromi, & Shahbazi, (2004); sharifzadeh, & Abdullahzadeh (2015); Okudan & Rezasa, (2006); Abdollahi & Maghsoudi (2012); Sohrabi (2019); Tan and Frank, (2006); Malekipour, Mirjaleli, Moghimi Firouzabad, (2019), شناختی, 1) آشنایی با فعالیت یادگیری بهصورت مستقل بهطوریکه هرکسی مسئولیت یادگیری خود را بر عهده داشته باشد.
4) چارچوب مؤلفه روشهای تدریس «کارگاه آموزشی» بهمنظور ارتقاء صلاحیتهای حرفهای (شناختی، عاطفی و مهارتی) اعضای هیئتعلمی دانشگاه ارومیه مبتنی بر استاندارهای سازمان ملی کارآفرینی کدام است؟ جدول 5: مضامین اصلی و فرعی ویژگیهای مؤلفه روشهای تدریس «کارگاه آموزشی» مستخرج از متون پژوهشی عنصر برنامه درسی, ویژگیهای مستخرج شده, شواهد نظری و پژوهشی, کدگذاری اصلی, کدگذاری فرعی مؤلفه روشهای تدریس «کارگاه آموزشی», تعریف پروژه؛ روش حل مسئله؛ اقدام پژوهی؛ پرهیز از تمرکز بر روش سخنرانی و روی آوردن به تدریس تعاملی؛ آشناسازی فراگیران با پروژههای تجاری؛ چگونگی ایده یابی؛ تدریس مبتنی بر سبک یادگیری فراگیران؛ ملاقات با کارآفرینان؛ بحث گروهی؛ دورههای کارورزی, Okudan & Rezasa, (2006); Keshtegar, Tashakoriyan-Jahromi, & Shahbazi, (2004); sharifzadeh, & Abdullahzadeh (2015); Yadollahi Farsi, Mirarab Razi, (2009); Giersch, (2014); Kickul, Gundry,& Barbosa, (2010); rajabi,papzan, Azami, Sulaimany, (2012) , شناختی, 1) آشنایی با روش تدریس مبتنی بر سخنرانی.