خلاصة:
این پژوهش به بررسی رابطه هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی میپردازد. با توجه به اینکه سرمایه اجتماعی یکی از داراییهای بسیار باارزش سازمانها بشمار رفته و میتواند یکی از اهرمهای اصلی کسب مزیت رقابتی باشد، بررسی عواملی مرتبط با آن نیز ضروری به نظر میرسد. عامل هوش فرهنگی نیز در کشوری مانند ایران که از تنوع فرهنگی بالایی برخوردار است مفهومی است که آن طور که باید و شاید به آن توجه نمیشود و عمدتا تصور افراد از هوش فرهنگی به اشتباه تنها بخش جزئی از این قابلیت یعنی تفاوت ملیتی را در بر میگیرد. این تحقیق برای اولین بار به بررسی رابطه میان هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی به عنوان دو عنصر مهم و تاثیرگذار در مدیریت منابع انسانی میپردازد. بدین منظور کارکنان شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی به عنوان جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند و یافتههای پژوهش که از طریق پرسشنامه به دست آمد بیانگر رابطه مثبت و معنیدار میان هوش فرهنگی و سرمایه اجتماعی بود. وجود این ارتباط مثبت و معنادار میتواند رهنمودی برای مدیران در زمینه برنامهریزی منابع انسانی بوده و سیاستگذاران را در خصوص یافتن راهکارهای مناسب جهت ارتقا هوش فرهنگی کارکنان و در نتیجه انباشت هرچه بیشتر سرمایه اجتماعی به عنوان یک دارایی ارزشمند در سازمان یاری نماید.
This study investigates the relationship between cultural intelligence and social capital. Since social capital is one of the most valuable assets of an organization and considered to have a critical role in corporate competitive advantage, reviewing its components seems necessary. Unfortunately in Iran, a country with variety of different cultures, the concept of cultural intelligence is still immature and most of people mistakenly consider cultural intelligence only as cultural differences. In this study we examine the relation between social capital and cultural intelligence as two important elements of human resource studies for the first time. To do so we have chosen staff of NIOPDC (National Iranian Oil Production Distribution Company) as our sample population .Results from different surveys in this company show that there is a positive and meaningful relationship between main variables of the study, Social Capital and Cultural Intelligence. This meaningful relation could be an appropriate guidance for human resource manageress and also can help strategists to find best solutions to improve staff cultural intelligence in such organizations and enjoy the accumulation of social capital as the result.