خلاصة:
آموزش و بهسازی منابع انسانی در عصر کنونی به لحاظ شرایط خاص زمانی، در سازمانهای صنعتی و تولیدی به صورت یک امر طبیعی درآمده و همگان بر آن اتفاق نظر دارند، این مهم اصولا در غالب برنامههای آموزشی مدون، کوتاه مدت یا دراز مدت به اجرا در میآید منتها در طراحی واجرای آموزشها آنچه دارای اهمیت فوق العاده است ارزیابی اثربخشی این نوع آموزشهاست که بر اساس نتایج بدست آمده بتوان آموزشهای تکمیلی و جهت داری را طراحی کرد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی دورههای آموزش سرپرستی ستادشرکت ملی گاز ایران و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود وضعیت موجود آن در سال 1390 انجام شده است. طرح پژوهش توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل سرپرستان ستاد شرکت ملی گاز است. در این پژوهش ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای است که بر اساس سه مولفه ویژگیهای فردی، آموزشی و سازمانی مدل انتقال آموزش هالتون تدوین شده است. دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss و ازطریق آزمون t تک نمونهای مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند، نتایج بدست آمده از آزمون t نشان داد که مولفه ویژگی فردی در سطح مطلوب و مولفه ویژگی آموزشی و سازمانی در سطح نسبتا مطلوب ارزیابی، قرار دارند.
In the recent day, Training and Human Resource Empowerment in industrial and productive companies shaped as a real fact and the human being accepted it. This fact was formed in a form of formal and planed programs, such as short term or long term programs operated but the effectiveness is the most important part of every training programs, so it can lead the programs and design the other part of the training program. This paper the study of effectiveness instructional courses supervisions in Iranian Gas National Company in 2012 and suggestions suitable solutions in order to its improvement. The method of the research was descriptive survey. The research sample has included 80 sample ones of staff supervisor of NIGC. In this study to collect data from a researcher made questionnaire which is based on three components of individual, educational, organizational characteristics and was based on Transmission model of education of Holton. The data analysis description and deductive statistics (one sample t-test) and SPSS 16 were used for the statistical analysis of the data. On sample T-test results showed that the level of individual components and component properties enterprise-level features appropriate and the other two features training and assessment have the better situation than the individual features.