خلاصة:
هدف این تحقیق شناسایی و سطحبندی روابط مولفههای توانمندسازی مدیران در شرکت پالایش نفت تبریز است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران شرکت پالایش نفت تبریز میباشد. برای جمعآوری دادههای لازم جهت شناسایی مولفهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی پرسشنامه به صورت روایی صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. جامعه ی آماری تحقیق مدیران شرکت پالایش نفت تبریز میباشد که تعداد این مدیران 68 است که با استفاده از جدول بارتلت 46 تا از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. به منظور گردآوری دادهها جهت شناسایی مولفههای تحقیق، ترسیم دیاگراف اولیه و تشکیل جدول روابط همجواری، از مدیران شرکت نظر سنجی بعمل آمده است. برای این منظور از ابزار پرسشنامه بهرهگیری شده است. جهت تحقق هدف تحقیق از آزمون های آماری کلموگروف-اسمیرنوف، T-test جهت شناسایی مولفهها و نیز از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری ((ISM جهت سطحبندی روابط مولفهها استفاده شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد که از بین بیست و یک روش توانمندسازی استخراج شده از ادبیات تحقیق، سیزده روش از اهمیت بالایی نسبت به بقیه روشها در توانمندسازی کارکنان برخوردارند. همچنین نتایج بررسی روابط مولفههای تحقیق نشان میدهد، مولفههای " مسئولیتپذیری" و "توجه به شایسته سالاری" در سطح اول قرار گرفتهاند که نشان دهنده تاثیرپذیری بالای این دو متغیر میباشد. همچنین شاخصهای "آموزش"، "هدایت مدیران" و "مشارکت کارکنان" بعنوان تاثیر گذارترین شاخصهای توانمندسازی مدیران در شرکت پالایش نفت تبریز است. در نهایت با استفاده از تکنیک MICMAC متغیرها بر حسب قدرت هدایت و وابستگی مورد تحلیل قرار گرفت.
The purpose of this research is to identify and empowerments of relationship managers in Tabriz Oil Refining Company. The target population included all managers are Tabriz Oil Refining Company. To collect the data necessary to identify the components of the questionnaire was used. The validity for validity and reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient. The statistical community managers Tabriz Oil Refining Company is the number of directors is 68 that using the Bartlett 46 of them were selected as sample. In order to collect data to identify the components of research, draw the primary diagram and table form adjacency relations of the company's survey. For this purpose, a questionnaire was used. Kolmogorov-Smirnov test to achieve the purpose of research, T-test to identify the components and techniques Interpretive Structural Modeling (ISM) to the level of relations of the components used. The results show that between twenty one method of empowerment extracted from the literature, Thirteen Ways of more importance to other methods of empowering. The results of the study show, Components of "accountability" and "according to merit" are located on the first level that Indicate the high influence of these two variables. The indices of "education," "lead managers" and "employee involvement" as the most influential managers in Tabriz Oil Refinery's empowerment indicators. Finally, using MICMAC variables were analyzed in terms of power and dependency. Finally, using MICMAC variables were analyzed in terms of power and dependency.