خلاصة:
چکیده
در محیط کسبوکار کنونی، دانش به عنوان یک قابلیت کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار در سازمانها مطرح میباشد. اما تسهیم دانش اثربخش میان کارکنان، متاثر از عوامل مختلفی بوده و نتایج مفید متعددی را نیز میتواند داشته باشد. بنابراین هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر ویژگیهای شخصیتی کارکنان، تسهیم دانش و رفتار کاری نوآورانه، در قالب مدلی یکپارچه در پژوهشگاه صنعت نفت است. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. برای آزمون فرضیهها نیز از روش حداقل مربعات جزئی (PLS) استفاده میشود. نتایج تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از 84 پرسشنامه جمعآوری شده از سازمان مورد مطالعه حاکی از اثر مثبت و معنادار ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، تطابقپذیری و گشودگی بر تسهیم دانش بود. همچنین نتایج تحقیق از تاثیر مثبت و معنادار تسهیم دانش بر رفتار کاری نوآورانه حمایت نمود. در نهایت با توجه به یافتههای تحقیق، توصیههایی برای شاغلان حرفهای در حوزه مدیریت دانش به منظور ترغیب تسهیم دانش و رفتار کاری نوآورانه میان کارکنان به همراه پیشنهادهایی برای محققان آتی جهت پوشش شکافهای تحقیق حاضر ارائه شد.
In the current business environment, knowledge is a key capability to generate competitive advantage in organizations. However, effective knowledge-sharing among employees is affected by different factors and consequently could have various useful implications. Therefore, this paper intends to investigate the effect of personality traits on knowledge sharing and innovative work behavior as an integrative model in Research Institute of Petroleum Industry. A descriptive-survey and correlation methodology was conducted and a questionnaire developed for data gathering. Partial Least Squares (PLS) method also used to test research hypotheses. Result of analyzing 84 collected questionnaires from the organization indicated that personality traits of extroversion, agreeable, and openness have significant positive effect on knowledge sharing. It is also supported the significant positive effect of knowledge sharing on innovative work behavior. Finally, based on research findings, some practical implications for knowledge management practitioners to foster knowledge sharing and innovative work behavior suggested and research opportunities for future researchers to fill this research’s gaps proposed.