خلاصة:
شادمان سازی پرسنل به عنوان یک حوزه مطالعاتی در روانشناسی و مدیریت منابع انسانی، اهمیت زیادی برای مدیران و کارکنان پیدا کرده است. شادی در محیط کار زمانی حاصل میشود که فرد جهت دستیابی به اهداف کاری ، از توانایی ها و استعدادهای خود استفاده نماید. هدف این تحقیق پاسخگویی به این سوال است که آیا شادمان سازی (نشاط) پرسنل بر عملکرد شغلی آنها تاثیر دارد. در این پژوهش از مدل ریچارد ام. استیرز استفاده شده است. روش انجام این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی از شاخه میدانی، از لحاظ ماهیت، کاربردی و از لحاظ زمان، مقطعی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان شرکت گاز منطقه دو اصفهان با 800 نفر کارمند و انتخاب نمونه ای 256 نفره بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه و به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بود. شیوه گردآوری اطلاعات شامل مطالعات کتابخانه ای و ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوائی و صوری توسط صاحب نظران و پایایی ابزار تحقیق با ضریب آلفای کرونباخ (082/) محاسبه گردید. در نهایت، هر ده فرضیه مربوط به تاثیر مولفه های شادمان سازی بر عملکرد مورد تائید قرارگرفته و در رتبه بندی متغیرها عامل یادگیری و علاقه به کار به ترتیب با 6/38 و 6/09 رتبه ، بیشترین میانگین را داشته اند.
According to the increasing changes and developments in organizations, the managers are seeking to improve the staff performance to a large degree. In this way, they want to increase the functionality of organization production. Rise of happiness among staff which is a field of study in psychology and human resource management, has recently become important for managers and employees. Happiness in workplace comes when a person uses his abilities and talents to achieve his goals. The purpose of this research is to answer the question of whether employees' happiness affects their job performance. In this research, Richard M. Steers' model has been used. The research method is descriptive-correlation, practical in terms of nature, and sectional in terms of time period. The statistical population of the study consisted of employees of Isfahan's gas company with 800 employees and a sample selection of 256 people based on the sample size formula and random stratified sampling method. The information gathering method included library studies and a researcher-made questionnaire. The validity of questionnaire was determined by the experts and the reliability of the research tool was calculated using Cronbach's alpha coefficient (0.82). Finally, all ten hypotheses related to the effect of happiness components on performance have been confirmed. In rating of variables, learning factor and job interest had the highest mean with 6.38 and 6.9, respectively.
ملخص الجهاز:
این تحقیق ، بدلیل اهمیت موضوع، ضمن بررسی مبانی نظری و تحقیقات صورت گرفته در این حوزه به بررسی تأثیر مؤلفه های مولفه های شادمان سازی (نشاط) شامل : امنیت ، معنادار بودن کار، علاقه به کار، تعامل با همکاران، خودگشودگی، یادگیری سازمانی، مشارکت ، مثبت اندیشی، ساختار منعطف و عدالت بر عملکرد کارکنان میپردازد.
نتایج بدست آمده از تجزیه وتحلیل اطلاعات نشان داده است که در سازمانهای منتخب ، مؤلفه های یادگیری سازمانی، خود گشودگی، مشارکت عدالت ، مثبت اندیشی، ساختار منعطف در وضعیت نامناسب و مؤلفه های معنادار بودن کار، علاقه به کار، امنیت در محیط کار و تعامل با همکاران در وضعیت متوسط میباشد.
( به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین یافته های تفسیری پژوهش حاضر بر اساس فرضیه های ارائه شده و نتایج مستخرج از آزمون رگرسیون بین متغیرهای تحقیق (مستقل و وابسته نشان داد که بین این دو دسته متغیر همبستگی معنیداری وجود داردکه به شرح زیر تشریح و خلاصه آنها به صورت تفکیک شده در جدول شماره ٣ اورده شده است : فرضیه اول: امنیت در محیط کار بر عملکرد کارکنان تاثیردارد.
نتایج آزمون رگرسیون بین متغیر مستقل (تعامل سازمانی) و متغیر وابسته (عملکرد) نشان میدهد که بین این دو متغیر همبستگی معنیداری وجود دارد(جدول٣) و مقدار بتای به دست آمده برابر ٠/٣٩ میباشد.
نتایج آزمون رگرسیون بین متغیر مستقل (مثبت اندیشی) و متغیر وابسته (عملکرد) نشان میدهد که بین این دو متغیر همبستگی معنیداری وجود دارد (جدول٣) و مقدار بتای به دست آمده برابر ٠/٤٨ میباشد.
نتایج آزمون رگرسیون بین متغیر مستقل (علاقه به کار) و متغیر وابسته (عملکرد) نشان میدهد که بین این دو متغیر همبستگی معنیداری وجود دارد(جدول٣) و مقدار بتای به دست آمده برابر ٠/٨١ میباشد.