خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی تاثیر رهبری اصیل بر یادگیری سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش سازمانی بوده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی و از نظر جمعآوری دادهها پیمایشی بهشمار میآید. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد رهبری اصیل والومبا و همکاران (2006)، پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (2001) و پرسشنامه یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001) بوده است و برای سنجش متغیرها از طیف پنجتایی لیکرت استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق مشتمل بر 400 نفر از کارکنان رسمی پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 119 نفر بهعنوان نمونه نهایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، در بخش آمار توصیفی از نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد که رهبری اصیل بر هوش و یادگیری سازمانی تاثیر معناداری دارد. همچنین نقش میانجی هوش سازمانی نیز با توجه به تاثیر معنادار بودن روابط مورد تایید قرار گرفت.
The purpose of this study was to investigate the effect of authentic leadership on organizational learning regarding the mediating role of organizational intelligence. The present research is considered descriptive in terms of its purpose and a survey in terms of data collection. The data gathering tools were standard questionnaires of Authentic Leadership (Valmba et al, 2006), Organizational Intelligence (Albrecht, 2001), and Diane Niefe's Organizational Learning Questionnaire (2001). The likert 5 scale has been used to measure the variables. The statistical population of this study including 400 persons was the official staff of the second refinery in South Pars Gas Company. Using the Cochran formula, 119 people were selected as the final sample of the study. In order to analyze the collected data, SPSS software and structural equation test have been used. The results showed that authentic leadership has a significant effect on organizational intelligence and learning. Also, the mediating role of organizational intelligence was confirmed by the significance of the relationships.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش ویند و همکاران (٢٠١٦) نیز نشان داد که انگیزه برای کار، سلامت جسمی و وضعیت مالی مهم ترین جنبه های مربوط به کارکنان قبل از بازنشستگی است که باید مورد توجه قرار گیرند.
Comparison between the Spanish and Italian early work retirement models: A cluster analysis approach.
لذا، با این تغییر رویکرد، سؤال اصلی این مطالعه به این صورت مطرح شده است : الگوهای رایج در زمینه طراحی آموزش و یادگیری محیط کار چه ویژگیهایی دارند و وجوه مشترک آن ها چیست ؟ در زمینه آموزش و یادگیری محیط کار چه الگویی برای صنعت پتروشیمی مناسب و با ویژگی های آن منطبق است ؟ این پژوهش با روش کیفی و با استفاده از رویکرد فراترکیب کیفی انجام شده و تحلیل ها در دو مرحله صورت گرفته است .
با توجه به رویکرد سیستمی حاکم بر طراحی الگوی آموزشی و یادگیری محیط کار و لحاظ نمودن مفهوم عملکرد در همه فرایندهای طراحی، به نظر میرسد مطالعه حاضر بتواند به عنوان اولین مطالعه صورت گرفته در این زمینه ، در آموزش های سازمانی صنعت پتروشیمی نقش اثربخشی ایفا نماید.
driven learning and working صلاحیت های کلیدی تمرکز کرده و کارکنان را قادر به انجام مشاغل جاری آن ها میکند با یادگیری محیط کار که بر استفاده یکپارچه از یادگیری و اقدامات دیگر با هدف بهبود عملکرد فردی و سازمانی متمرکز است تفاوت وجود دارد.