خلاصة:
هدف این تحقیق تعیین تاثیر عوامل سازمانی ادراک شده (حمایت مدیریتی و حمایت سازمانی)، وابستگی وظیفهای و خودکارآمدی کامپیوتری بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی با نقش میانجی هنجار فردی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه مطالعه کارمندان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت استان اصفهان را شامل میگردید که تعداد آنها 250 نفر بود. تعداد 165 نفر بهعنوان نمونه و به روش نمونهگیری در دسترس تعیین شد و پرسشنامه بومیسازی شده توزیع شد. در نهایت، تعداد150 پرسشنامه جمعآوری گردید. پس از تایید روایی و پایایی، از نرمافزار SPSS وSmartPLS برای تحلیل آماری استفاده گردید. یافتهها نشان داد که عوامل سازمانی ادراکشده و وابستگی وظیفهای بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی با نقش میانجی هنجار فردی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان تاثیر دارد ولی نقش واسطهای هنجار فردی در مورد رابطه دو متغیر خودکارآمدی کامپیوتری و قصد پذیرش آموزش الکترونیکی تایید نشد.
This research aimed to determine the relationship between perceived organizational support (management support and organizational support), task interdependente and computer self-efficacy with behavioral intention to adopt e-learning system with the mediating role of individual norms in Isfahan Oil and Gas Pipeline Company. The research population was consisted of 250 employees and after the adoption and adaptation of the questionnaire, and using non-random sampling, 165 questionnaires were distributed and 150 usable questionnaires were returned. After the confirmation of validity and reliability, the data were analyzed by SPSS and SmartPLS. The results illustrated that the mediating role of individual norms in the relationship between organizational factors and task interdepenete with acceptance intention were supported while its mediation role between computer-self efficacy and acceptance intention was not statistically supported.
ملخص الجهاز:
عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی در کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان مریم بداخانیان ١ - حمیدرضا پیکری ٢ چکیده هدف این تحقیق تعیین تأثیر عوامل سازمانی ادراک شده (حمایت مدیریتی و حمایت سازمانی )، وابستگی وظیفه ای و خودکارآمدی کامپیوتری بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی با نقش میانجی هنجار فردی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان بود.
تاکنون پژوهش های متعددی در ایران و خارج از کشور در خصوص عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی انجام شده و تأثیر عوامل متعددی بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی مطالعه شده است ، ولی ه چ ی پژوهشی به بررسی تأثیر عوامل سازمانی ادراک شده (حمایت مدیری ی و حمایت سازمانی )، وابستگی وظیفه ای و خودکارآمدی کامپیوتری بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی با نقش میانجی هنجار فردی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان نپرداخته است .
بنابراین هدف این تحقیق تعیین تأثیر عوامل سازمانی ادراک شده ، خودکارآمدی کامپیوتری و وابستگی وظیفه ای بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی با نقش میانجی هنجار فردی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان می باشد.
با توجه به مطالب فوق می توان فرضیه های اصلی را پیشنهاد کرد: ١-عوامل سازمانی ادراک شده (حمایت مدیریتی و حمایت سازمانی ) بر قصد پذیرش آموزش الکترونیکی با نقش میانجی هنجار فردی در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت اصفهان تأثیر دارد.
An empirical study of end-user computing acceptance factors in small and medium enterprises in Taiwan: analyzed by structural equation modeling, Journal of Computer Information 498–108.