خلاصة:
یکی از چالشهای سازمانی و نیازهای اصلی شرکت ملی نفت ایران دست یافتن به استراتژیهایی است که بتوان از آن در بهبود عملکرد کارکنان استفاده نمود. مربیگری عملکرد یکی از استراتژیهاست و نبود مدل متناسب با صنعت نفت از موانع موجود در این شرکت است. تحقیق حاضر با استفاده از روش کیفی درصدد شناسایی مدل شایستگیهای مربیگری عملکرد متناسب با شرکت ملی نفت ایران بود. روش جمعآوری دادهها بررسی متون و مصاحبه نیمهساختیافته بود. شاخصهای مطرحشده از انجمنها و مدلهای مربیگری و ادبیات تحقیق برگرفته شد. روش نمونهگیری هدفمند و شامل مصاحبه با 12 نفر از مسئولان و مدیران آگاه به مربیگری در شرکت ملی نفت بود. متون و مصاحبهها توسط نرمافزار MAXQDA با روش استقرائی کدگذاری شد. تحلیل یافتهها مشتمل بر 16 دسته شایستگیهای مربیگری عملکرد براساس کدهای مشترک بین ادبیات تحقیق و نظر متخصصان دستهبندی و ارائه شد.
One of the main organizational challenges and demands of National Iranian Oil Company (hereafter NIOC) is to find strategies that can be used to improve the employees’ performance. Performance Coaching is one of the strategies and the absence of a proper model in accord with the oil industry seems to be a challenge in the company. The present research, relying on the qualitative approach, aimed at identifying a model for performance coaching competencies appropriate for NIOC. The given indicators were extracted from communities, coaching models, and the bulk of literature. The sampling method was purposive and comprised interviewing 12 experts and managers familiar with performance coaching in NIOC. Data were collected through Literature review and semi-structured interviews, which were subsequently coded inductively via MAXQDA software. Results derived from data analyses subsumed 16 categories of performance coaching competencies according to the common codes between literature review and the experts’ opinions.
ملخص الجهاز:
در سازمان های دیگر در ایران نیز اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است ؛ لذا اهمیت طراحی و تدوین الگویی براساس شایستگیها و قابلیت های فرد را میتوان به دو دسته زیر خلاصه کرد: ضرورت روی آوردن به مربیگری عملکرد در شرکت ملی نفت ایران ؛ عدم وجود الگویی مناسب و بومی شده درخصوص شایستگیها و قابلیت های فردی و سازمانی برای مربیگری عملکرد مدیران و سرپرستان به عنوان سرمایه های انسانی سازمان .
با توجه به ضرورت روی آوردن به مربیگری به عنوان یکی از روش های نوین مدیریت در شرکت ملی نفت ، مسئله اصلی این تحقیق ، یافتن مؤلفه های معتبر شایستگی مربیگری عملکرد در شرکت ملی نفت و طراحی الگویی براساس شایستگیهای یافت شده برای ارائه به شرکت ملی نفت ایران جهت پیاده سازی مربیگری عملکرد میباشد.
حمیدِ دانشمند در سال ١٣٩٥ وضعیت ایفای نقش ها و شایستگیهای مربیگری 1 The Chartered Institute of Personnel and Development 2 International coaching federation 3 Grant عملکرد سرپرستان و تأثیر آن ها بر نتایج مربیگری شرکت ایران خودرو خراسان را بررسی کرد.
در این تحقیق ١٢ نفر از مسئولین و مدیران آگاه به مربیگری در شرکت ملی نفت ایران به عنوان نمونه آماری انتخاب شد که نظراتشان در خصوص شایستگیهای مربیگری و مؤلفه های آن مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است .
پیشینه و ادبیات تحقیق و شایستگیهایی که در تئوریها و مدل های مختلف ارائه شده است ، مرور شده و سپس مصاحبه با مدیران و مسئولان آگاه به موضوع پژوهش با سؤال در زمینه شایستگیهای موردنیاز برای مربیگری عملکرد در مدیران و سرپرستان شرکت ملی نفت ایران انجام گردیده است .