خلاصة:
در اقتصاد کنونی،شرکتهای دانش بنیان از جایگاه ممتازی برخوردار می باشند و نقش کلیدی به عنوان موتور رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری،در جوامع پیشرو ایفا می نمایند. این کسب وکارها به دلیل داشتن پتاسیل مزیت رقابتی ناشی از دانش منحصربفرد،مستعد نگاهی به فراسوی مرزهای ملی هستند،لذا ضروری است زمینه حضور آنها در صحنه کسب وکار بین المللی تقویت گردد.علاوه براین،قانون کشوری حمایت از توسعه تولیدات دانش بنیان، اجرای برنامه توسعه صادارات و حمایت از بین المللی سازی شرکتهای دانش بنیان را تاکید نموده است.از اینرو در این تحقیق آمیخته اکتشافی،در گام اول یافته های مطالعات پیشین درخصوص متغیرهای تاثیرگذار بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بین المللی فهرست گردید.درگام بعدی با مصاحبه عمیق با خبرگان و تحلیل محتوا، با استفاده از نرم افزارMaxQDA،ابعاد، مقوله های کلیدی و مولفه های سازنده ، شناسایی، بروزرسانی و بومی سازی شد. براساس یافته های مرحله کیفی، مقوله های کلیدی تاثیر گذار عبارتند از:ویژگیهای شخصیتی و قابلیتهای فردی کارآفرین،عوامل محیط کشور مبداء و مقصد، و قابلیتهای بنگاه کارآفرینی که بوسلیه روش دلفی-فازی اعتبار آنها تایید گردید.در مرحله نهایی با تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM)، سطوح مقوله های کلیدی و روابط بین آنها تعیین و معرفی شد.
In today economy, knowledge-based companies have distinguished position and play a key role as the engine of technology-based economic growth in leading societies. These businesses are prone to looking beyond national borders because of their potential for competitive advantage due to their unique knowledge, Therefore, it is necessary to strengthen their presence in the international business market.In addition, the national law of supporting the development of knowledge-based products, has emphasized the implementation of export development program and internationalization of knowledge-based companies. Therefore, in this exploratory mixed research, in the first step, the findings of previous studies on effective variables for identifying international entrepreneurial opportunities were listed. In the next step, with in-depth interviews with experts and content analysis, using MaxQDA software, dimensions, key categories and components were identified, updated and localized. Based on the findings of the qualitative stage, the key influential categories are: personality traits and individual capabilities of the entrepreneur, environmental factors of the country of origin and destination, and the capabilities of the entrepreneurial firm whose validity was confirmed by the Delphi-fuzzy method. In the final stage, the levels of key categories and the relationships between them were determined and introduced by interpretive structural modeling (ISM).
ملخص الجهاز:
Santos-Alvere & Garcia-Merino ب - در سطح بنگاه کارآفريني ساختار مديريت سازماني متناسب با ساختار مسطح و غير رسمي ، سيستم پاداش ، يادگيري ناصحي فرد وحسن زاده تشخيص فرصتهاي کارآفريني ازتجارب ، گرايش به رشد (1397) بين المللي بين المللي قابليت هاي پوياي بنگاه براي زوکلا و اسکابيني ١ (٢٠٠٧) بهره برداري از فرصتهاي نوآوري براي آنسوي مرزها، پيکره بندي مجدد قابليتهاي پوياي سازماني بين المللي ج - در سطح محيط کسب و کار بين المللي ناکارآمدي بازارهاي بين المللي وجود اختلاف قيمت در بازارهاي بين المللي اويات ومک دوگال ٢(٢٠٠٥) حمايت از سرمايه گذاري و نوآوري در کشورهاي وجود بازارهاي بين المللي نوظهور مقصد د - در سطح محيط کسب و کار داخلي احمديان و حمايت هاي نهادي در سطح داخلي قوانين داخلي حمايت کننده ، شبکه هاي نهادي تغذيه همکاران کشور مبداء کنند فرصتها و اطلاعات (2011) حاضر (هي وهمکاران ٢٠٠٢،٣؛ آنجلسبرگ و همکاران ، ٢٠١٧) و پتانسيل بالاي شرکتهاي دانش بنيان در توسعه اقتصادي جوامع (تاري ومرادي ،١٣٩٤)، ليکن تحقيقات اندکي در اين خصوص صورت پذيرفته است ، و پژوهش هاي علمي موجود تنها به بررسي برخي جنبه ها، منابع و عوامل تاثيرگذار بر شناسايي فرصتهاي کارآفريني بين المللي و توسعه توانايي صادراتي SMEs دانش بنيان پرداخته اند که خلاصه و اهم متغيرهاي شناسايي شده ناشي از يافته هاي پژوهشهاي پيشين ، در جدول شماره يک ارائه شده است .
(2018),”Network typology and international opportunity recognition: moderating role of entrepreneurial orientation”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(17) Alvesson, M.