خلاصة:
زمینه و هدف: بازاریابی کارآفرینانه یکی از موضوعات جدید در حوزه مدیریت و بازاریابی است که نقش به سزایی در آینده سازمانها دارد. هدف این تحقیق مطالعه نظاممند بازاریابی کارآفرینانه در قالب شناسایی عوامل تقویتکننده به کمک روش فراترکیب است.روششناسی: در این پژوهش تعداد 605 متن علمی معتبر به زبان فارسی و انگلیسی در بازه سالهای 2020-2001 میلادی و 1397-1388 شمسی شناسایی و استخراج شدند. تعداد 71 عنوان پژوهشی از روش مهارتهای ارزﯾﺎﺑﯽ ﺣﯿﺎﺗﯽ(CASP) مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل ادبیات پژوهش از روش فراترکیب استفاده شد.یافتهها: پس از مطالعه و استخراج متن، کدهای کلیدی با نرمافزار مکس کیو دی ای استخراج و خوشهبندی شده و در قالب مفهوم و مؤلفهها تنظیم شدند. یافتهها نشان داد که پیشرانهای بازاریابی کارآفرینانه دارای دو مؤلفه اصلی، 8 مفهوم و 42 شاخص شامل عوامل داخلی (شامل 5 مفهوم اصلی ذهنیتگرایی کارآفرینانه، ساختار سازمانی، فرهنگ، مدیریت دانش و هوش هیجانی) و عوامل خارجی(شامل 3 مفهوم اصلی برندسازی، بازاریابی نوین و بهبود ارتباطات) بودند.نتیجهگیری: بازاریابی کارآفرینانه دارای مولفههای اصلی و شاخصهای متعددی است که میتواند به مدیران در توسعه فعالیتهای نوآورانه به عنوان نیروی محرکه سازمانها کمک شایان توجهی کرده و آنها را به سازمانهای پیشرو در حوزه خود تبدیل نماید.
Background & Purpose: Entrepreneurial marketing is one of the new topics in the field of management and marketing that plays an important role in the future of organizations. The purpose of this study is a systematic study of entrepreneurial marketing in the form of identifying reinforcing factors using the meta-combined method. Methodology: In this study, 605 valid scientific texts in Persian and English were identified and extracted in the period of 2020-2001 and 1397-1387. A total of 71 research items were used using the Currency Skills (CASP) method. The meta-combined method was used to analyze the research literature. Findings: After studying and extracting the text, the key codes were extracted and clustered with Max QD software and arranged in the form of concepts and components. Findings showed that entrepreneurial marketing drivers have two main components, 8 concepts and 42 indicators including internal factors (including 5 main concepts of entrepreneurial subjectivism, organizational structure, culture, knowledge management and emotional intelligence) and external factors (including 3 main concepts of branding, marketing Innovative and improved communication). Conclusion: Entrepreneurial marketing has several main components and indicators that can help managers in developing innovative activities as a driving force of organizations and turn them into leading organizations in their field.
ملخص الجهاز:
از آنجایی که طبق نظرات اندیشمندان وجود عوامل تقویت کننده در بازاریابی کارآفرینانـه باعـث تقویت و رشد بازاریابی، سود شرکت و فروش محصولات در سازمان های مختلف خواهد شـد (هیلس و هلتمن ١، ٢٠١٤)، بنابراین در این پـژوهش ، بـه بررسـی مؤلفـه هـا و شـاخص هـای تقویت کننده بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش فراترکیب پرداخته می شود.
تعاریف مختلف از بازاریابی کارآفرینانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول ٢ پیشینه پژوهش های قبلی به صورت خلاصه ذکر شده است .
1. به منظور تحقق هدف مقاله یعنی بررسی پژوهش های گذشته در حوزه بازاریابی کارآفرینانه با روش فراترکیب ، در این پژوهش از روش هفت مرحله ای سندلوسکی و باروس ١ (٢٠٠٧) استفاده شده که خلاصه آن در شکل نشان داده شده است .
What- برای یافتن چه چیز مطالعـه فـرا ترکیـب تنظـیم شـده اسـت ؟ شاخص ها، مؤلفه ها پیشران ها و پسران های بازاریابی کارآفرینانه چه چیزهای هستند؟ Who- جامعه مورد مطالعه کدام است ؟ در این تحقیق متون علمی به زبان فارسی و انگلیسـی معتبـر در نظر گرفته شده است .
از طریـق موتورهـا ی جسـتجوگر و سایت هـا ی معتبـر ذکـر شـده واژگـان، بازاریـابی کارآفرینانـه (Marketing Entrepreneurial)، مدل های بازاریابی کارآفرینانه (Marketing Entrepreneurial Models) و کارآفرینی در بازاریـابی (Marketing in Entrepreneurship)، پیشــران هــای بازاریــابی کارآفرینانــه ( Entrepreneurial drivers marketing) و (enhancers marketing Entrepreneurial) سرچ یا جستجو شدند و متـون معتبر شناسایی و دانلود شده اند.