خلاصة:
سابقه و هدف : توانمند سازی، واگذاری اختیارات رسمی و قدرت قانونی به معلمان به منظور افزایش کارایی و ایفای نقش
مفید در سازمان است بعبارت دیگر رویکردی مدیریتی است تا معلمان با اختیارات داده شده بتواند خود به اتخاذ تصمیم
بپردازد.
مواد و روشها:.مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی١ است و پس از بررسی مفاهیم با ارائه نتایج به پیشنهادات کاربردی
پرداخته شده است . روش تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری اطلاعات آن ، کتابخانه ای است . بدین صورت که از منابع
کتابخانه ای نظیر: کتاب ، مقاله ، منابع خارجی و ... و آموخته های محقق استفاده شده است .
یافته ها: از نظر این پژوهش توانمند سازی فرآیندی است به منظور ایجاد شرایط مناسب در راستای قادر ساختن معلمان برای بکار بستن بیشتر نیروی تفکر جهت ارایه راه حلهای مناسب تر در حل مشکلات سازمان .
نتیجه گیری: از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که توانمندسازی اصطلاحی است که در طول چندسال مقبولیت سریع و فزاینده ای داشته است . این ایده یک جایگاه اساسی در حرکتهای امروزی سازمانها به سوی کیفیت فراگیر و بهبود مستمر به دست آورده است . معنی متداول توانمندسازی آن است که ارزشها، امیدها و ابتکارات مرتبط با توزیع اختیارات و تقسیم قدرت در سرتاسر سازمان را تشریح میکند متضاد توانمندسازی، بیخاصیتی است .
ملخص الجهاز:
مباني نظري تعريف آموزش مجازي تا سالها قبل آموزش و کسب يادگيري تنها از طريق کلاسهاي سنتي بود و فرد با حضور خود در اين کلاسها به افزايش علم و اطلاعات خود دامن مي زد اما چند سالي است که يک روش نوين ديگر در کنار روشهاي سنتي آموزش جاي گرفته است که از آن به عنوان آموزش مجازي ياد مي کنند.
پس از مدتي بعضي از مدارس و ديگر موسسه هاي داراي صلاحيت به استفاده از اين شيوه پرداختند و آموزش مجازي کم کم جاي خود را در ميان ديگر روشهاي آموزشي باز کرد و ارتباط نوشتاري معلمان و اساتيد با دانش آموزان و دانشجويان فراهم گرديد[٨].
همين ويژگي آموزش مجازي که افراد در هر سن و سالي مي توانند به آن دسترسي پيدا کنند آن را از شيوه آموزشي سنتي متمايز کرده است و باعث شده است که متقاضيان زيادي آن را براي کسب تحصيل استفاده کنند[١٦].
٥-دفعات استفاده از مطالب درسي: در کلاسهاي سنتي تدريس توسط معلم فقط يک بار تا دو بار ارائه مي شد و فراگير بايد بسته به سرعت عملش مطالب را يادداشت مي کرد اما در آموزش مجازي علاوه بر اينکه استاد مطالب را ياد مي دهد، محتواي درس نيز به صورت آفلاين در سايت مربوطه قرار مي گيرد و فراگير هر زمان بخواهد مي تواند به آن دسترسي پيدا کند.
٣- با وجود اينکه اين شيوه آموزشي تمام تلاش خود را مي کند که محدوديت هاي فراگيران در فراگيري علم را کاهش دهد اما باز هم در بعضي موارد مشاهده مي شود که رفع اشکال درسي فراگير با مشکلاتي مواجه است .