خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی فاکتورهای دموگرافیک موثر بر اضطراب امتحان و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان دختر مقطع متوسطه است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور 300 نفر از دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان سراب به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به پرسشنامههای مشخصات دموگرافیک، اضطراب امتحان ساراسون و ادراک از محیط کلاس جنتری، گابل و ریزا پاسخ دادند. یافتهها اختلاف معناداری را در نمره اضطراب امتحان بر حسب گروه سنی، تحصیلات مادر، پایه تحصیلی، ورزش، درآمد خانواده و همچنین اختلاف معنی داری در نمره ادراک از محیط کلاس بر حسب نوع مدسه و میزان معدل دانش آموزان نشان میدهد (05/0>P). با توجه به تاثیرات منفی بالا بودن سطح اضطراب امتحان و پایین بودن سطح ادراک از محیط کلاس، لزوم بکارگیری خدمات روانشناسی و مشاوره و برنامه ریزی جهت پیشبرد اهداف بهداشت روانی دانش آموزان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی پیشنهاد میگردد.
The aim of this study was to identify the effective demographic factors on exam anxiety and perception from the classroom environment of high school female students. The research method was descriptive –correlational. So, 300 high school girl students in Sarab city were selected by multistage cluster sampling and then responded to the demographic, Sarason test anxiety and perception from classroom environments Gentle, Ghabl and Riza questionnaires. The findings showed a significant difference in the test anxiety score in terms of age group, mother's education, education level, sport, family income, and also significant difference in the perceived grade of the classroom environment according to the type of school and the student's average score (p