خلاصة:
در سال های اخیر، خرید الکترونیکی افزایش یافته است. افرادی که از این کانال ارتباطی برای بازاریابی و فروش کالاها استفاده می کنند، دریافتهاند مصرف کنندگان فقط به تحویل به موقع کالاها توجه نمی کنند، بلکه آنها به دنبال محصولاتی جدید و متنوع هستند. این ابزارهای جدید پتانسیل بالایی برای جذب اطلاعات مربوط به کسب وکار و نیازهای مشتریان از طریق هوش جمعی دارند که استفاده از این اطلاعات میتواند محرکی برای ایجاد محصولات و فرآیندهای نوآورانه در کسب وکارها باشد. همچنین وجود ظرفیت نوآوری بالا در کسبوکارها میتواند تسهیل کنندهی فرآیند بهبودعملکرد نوآوری باشد. لذا در این پژوهش سعی شده است تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای خانگی مستقر در استان اصفهان بررسی گردیده و مشخص شود که ظرفیت نوآوری این کسب وکارها چگونه بر این رابطه تاثیرگذار میباشد. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و بر حسب روش، توصیفی از نوع تحلیلی- پیمایشی است. لذا در این پژوهش سعی شده است تاثیر استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای مجازی مستقر درپاساژ پاسارگاد تهران بررسی گردیده، که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بوده است. برای تحلیل دادهها نیز از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که سطوح بالاتر استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین میتواند احتمال بهبود عملکرد نوآوری را افزایش دهد. همچنین ظرفیت نوآوری میتواند محرّکی برای استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین در این کسب وکارها و تاثیر بر عمکرد فروش شود.
ملخص الجهاز:
لذا در این پژوهش سعی شده است تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی آنلاین بر بهبود عملکرد نوآوری کسبوکارهای مجازی مستقر درپاساژ پاسارگاد تهران بررسی گردیده، که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده اند.
) لذا استفاده مناسب و بجا از این قابلیتها، میتواند محرکی جهت بهبود عملکرد نوآوری در شرکتها باشد(پرریا کوریا و همکاران،2014)از سوی دیگر برخی از پژوهشگران رویکردی انتقادی به مفهوم اینترنت و شبکههای اجتماعی آنلاین دارند و معتقدند زمانی که کاربران محتویاتی را معرفی و انتشار میدهند، مقدار زیادی از داده ها تولید میشود که در خیلی از مواقع این دادهها مورد بررسی قرار نمیگیرند، در واقع هوش انسان در برخورد با اطلاعات بسیارزیاد دچار مشکل شده و در نتیجه این دادهها نمیتوانند مدیریت شوند و ارزش خود را از دست میدهند (مارکوس و همکاران،2015 ).
( پراژگو 5 d"/>d"/>( 2006 )) نیز در تحقیقات خود ظرفیت نوآوری را عامل واسطی میدانند که عوامل محرک و انگیزههای نوآورانه را به خروجیهایی مثل نوآوری درمحصول و فرایند تبدی Michaelidou et al Keen Koc & Ceylan Cook et al Prajogo & Ahmed عملکرد نوآوری: یک محصول، فرایند، سیستم و یا دستگاهی است که « ، نوآوری برای یک فرد، گروهی از افراد، شرکت، صنعت و یا جامعه، به عنوان و در سه حوزهی وسیع میتواند » یک چیز جدید و نو تلقی میشود رخ دهد: محصولات، فرایندها، و سازمانها(روگرس 1 ، 1991 ،ص 11 ).
The impact of social networks in the development of a personal sports brand, Sport, Business and Management: An International Journal, 6(3), 274 – 294.
The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance.