خلاصة:
زنا و لواط به عنوان سبب مصاهرت میتوانند با شرایطی موجب حرمت نکاح شوند. در این پژوهش اقوال فقهای مذاهب خمسه در مورد زنا و لواط و اثر آن در حرمت مصاهرت به روش توصیفی - تحلیلی و مقایسهای بررسی شده است. مذاهب خمسه در اینکه زنای لاحق بر نکاح باعث حرمت زن و شوهر نمیشود، اتفاق نظر دارند؛ زیرا «الحرام لایفسد الحلال» ولی درباره زنای سابق بر ازدواج میان فقها وحدت نظر وجود ندارد. برخی از فقهای امامیه و ابوحنیفه و احمد بن حنبل معتقد به نشر حرمت شدهاند. در مقابل برخی دیگر از فقهای امامیه و مالک و شافعی معتقد به جواز ازدواج مرد زانی با مادر یا دختر زانیه هستند. با بررسی ادله و مستندات طرفین، قول دوم مردود بهنظر میرسد. در مسئله لواط، مطابق اجماع فقهای امامیه فاعل نمیتواند با مادر، خواهر و دختر مفعول ازدواج کند، اما عکس آن حرام نیست. حنابله نیز لواط را ملحق به زنا دانسته و قائل به نشر حرمت توسط لواط شدهاند. بقیه فقهای اهلسنت به اتفاق، لواط را موجب نشر حرمت نمیدانند.
Adultery (zina) and sodomy (lawat), as the reason of musahirat, may cause prohibition of Islamic matrimony. In this research, the sayings of the jurisprudents of the Five Islamic Schools concerning the effect of adultery and sodomy on the prohibition of the marriage are studied in a descriptive-analytical and comparative method. There is a consensus among the Five Islamic Schools about the fact that adultery subsequent the lawful marriage causes no prohibition of the marriage of man and wife, since «الحرام لایفسد الحلال» meaning an unlawful act does not make a preceding permitted act unlawful, while there is no consensus about the adultery preceding the lawful marriage. Some Imami jurists, and Hanafi and Hanbali jurists believe that there is prohibition in this case. Some other Imami jurists, and Maliki and Shafi‘i jurists consider the marriage of adulterer to adulteress’ mother or sister permitted. Studying the sayings and evidences of the parties show that the second idea is rejected. According to the sayings of Imami jurists concerning sodomy, the sodomite is not permitted to marry mother, sister and daughter of the sodomized, but the sodomized person is permitted to marry mother, sister and daughter of the sodomite. Hanbalis consider sodomy like adultery in this case and believe in prohibition of marriage due to sodomy. Other jurists believe that sodomy causes no prohibition.
ملخص الجهاز:
الف ) روايات دسته اول روايت اول : راوي از امام صادق , در مورد مردي که با زني زنا نموده سؤال ميکند: آيا مرد زاني مي تواند با دختر آن زن ازدواج نمايد؟ امام ع در پاسخ فرمودند: اگر او را بوسيده يا از روي شبهه با او جمع شده است ، مي تواند با دختر او ازدواج کند و اما اگر با او جماع کرده باشد نبايد با دخترش نکاح کند و اگر بخواهد مي تواند خود مادر را که با او زنا کرده به ازدواج خود درآورد (کليني ، ١٤١٣ق ، ٤١٦/٥؛ طوسي ، ١٤٠٧ق ، ٣٣٠/٧؛ طوسي، ١٣٩٠ق ، ١٦٦/٣).
ب ) روايات دسته دوم دسته دوم رواياتي هستند که بر عدم نشر حرمت ابدي زنا در نکاح با مادر و دختر زانيه دلالت دارند که در ذيل به آنها اشاره ميشود: روايت اول : سعيد بن يسار گويد از امام صادق ع در مورد مردي که با زني زنا کرده است پرسيدم که آيا مي تواند با دختر آن زن ازدواج نمايد و ايشان فرمودند: بله ، اي سعيد!
١. اثر لواط بر حرمت مصاهرت در فقه شيعه حکم حرمت ابدي ازدواج با مادر و دختر و خواهر موطوئه ، تنها براي واطي است و به شخص وطي شده به هيچ وجه سرايت نميکند؛ بدان معنا که مفعول مي تواند با مادر و خواهر و دختر فاعل نکاح نمايد؛ همان طور که شهيد ثاني نيز در شرح لمعه خويش به اين مورد اشاره نموده و فرموده اند: «لا يحرم علي المفعول بسببه شيء عندنا للأصل » (شهيد ثاني ، ١٤٢٩ق ، ٢١/٣) و مقصود از اصل ،اصل عدم حرمت آن است .