خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بازاریابی در فروشگاه های زنجیرهای انجام یافته است. مسیله این پژوهش این است که وضعیت بازاریابی در فروشگاه های زنجیرهای چگونه است و چه رابطه ای با میزان رضایتمندی مشتری و کسب درآمد فروشگاه های زنجیرهای دارد؟ امروزه تمامی سازمانها دریافته اند که تمرکز بر نیازهای مصرفکنندگان از اصلیترین فرضیات بازاریابی میباشد که با توجه به رقابت بسیار زیاد به وجود آمده در صنعت خرده فروشی، شرکتها با به کارگیری آمیخته های بازاریابی PS-FOUR میتوانند مصرف کننده بیشتری را جذب نمایند. فروشگاه های زنجیرهای به دلیل داشتن سیستم قیمت گذاری مناسب و محصولات متنوع نقش بسزایی در چرخه تامین کالا ایفا میکنند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که تمامی شرکتها درصدد کاهش هزینه ها میباشند درصورتی که عدم صرف هزینه های بازاریابی سبب ایجاد هزینه های بیشتری میگردد و توجه به عوامل بازاریابی نقش بسزایی در درآمدهای فروشگاه های زنجیرهای دارد.
ملخص الجهاز:
مسئله اين پژوهش اين است که وضعيت بازاريابي در فروشگاه هاي زنجيره اي چگونه است و چه رابطه اي با ميزان رضايتمندي مشتري و کسب درآمد فروشگاه هاي زنجيره اي دارد؟ امروزه تمامي سازمان ها دريافته اند که تمرکز بر نيازهاي مصرف کنندگان از اصليترين فرضيات بازاريابي ميباشد که با توجه به رقابت بسيار زياد به وجود آمده در صنعت خرده فروشي، شرکت ها با به کارگيري آميخته هاي بازاريابي (FOUR-PS) ميتوانند مصرف کننده بيشتري را جذب نمايند.
& Dobson) (٢٠٠٨ ,Waterson فروشگاه هاي زنجيره اي نسل جديد، فراتر از هدف تأمين کالاهاي مورد نياز مشتريان ، به دنبال خلق تجربه اي متفاوت و دلنشين براي مشتريان خود هستند تا در عين حال از حضور در محيطي زيبا و آراسته ، احساس لذت و آرامش کنند .
با توجه به اينکه هدف اصلي فروش در فروشگاه هاي زنجيره اي خانم ها ميباشند، چيدمان کالاها بايد به گونه اي صورت پذيرد که خريد براي آنها راحت و لذت بخش باشد، به همين منظور بايد توجه داشت که ميانگين قد خانم ها در ايران ١ متر و ٥٩ سانتي متر و ميانگين قد آقايان ١ متر و ٧٠ سانتي متر مي باشد و بدين منظور تلاش مي شود کالاهايي که جذابيت بيشتري براي خانم هاي دارند متناسب با قد آنها چيدمان گردد.
١-ارزش مشتري يا مصرف کننده (CUSTOMER/CONSUMER VALUE): اين عامل به معني مجموعه خدماتي است که مورد نياز و خواست مشتريان است ، انتظارات آنها را برآورده مي کند و باعث ايجاد رضايت مي شود.
از اين رو فروشگاه هاي زنجيره اي 61 خرده فروشي بايد سعي کنند کالاهايي را تأمين کنند که مورد نياز و خواست مشتريان باشد و به بهترين شکل ، انتظارات مشتريان را برآورده کند.