خلاصة:
هدف این پژوهش، تحلیل ابعاد، مولفهها و شاخصهای سازنده عرصة تربیت دینی، براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد. روشهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: روش تحلیلی که شامل تجزیه، ترکیب، کشف روابط و کشف شبکه مفهومی، جستوجوی ارتباط میان مفاهیم مختلف و بازشناسی روابط و شبکهها بود. یافتههای پژوهش در قالب پاسخ به سوال تحلیل ابعاد و مولفههای تربیت دینی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. جامعة آماری این پژوهش، سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و منابع و مقالات معتبر دینی است. یافتههای این پژوهش شامل ابعاد 4 گانه تربیت دینی و 10 مولفه تربیت دینی و 44 شاخص اصلی تربیت دینی است که در سند تحول بنیادین مطرح گردیدهاند از اینرو میتوان گفت: سند تحول بنیادین در عرصة تربیت دینی، با منابع معتبر دینی و با نظر صاحبنظران تربیت دینی همسو بوده و نگاه سند به تربیت دینی جامع بوده و زیربنای اصلی تمامیساحتهای تربیتی میباشد. با توجه به اهمیت نقش تربیت دینی مطالعه مذکور برای تصمیمگیرندگان برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین کاربرد دارد.
This paper seeks to study the dimensions, components and constructive indicators of religious education based on the Fundamental Reform Document of Education (FRDE) in Iran. The analytical method used in this research includes the following items: analysis, synthesis, discovery of relationships, discovery of conceptual network, discovery of relationship between different concepts and recognition of relationships and networks. The statistical population of this research is the Fundamental Reform Document of Education (FRDE), the theoretical foundations of fundamental change and authoritative religious sources and articles. The findings of this study include the 4 dimensions of religious education and 10 components of religious education and 44 main indicators of religious education that are presented in the Fundamental Reform Document of Education (FRDE). Therefore, it can be said that this document in the field of religious education is in line with credible religious sources and the opinion of religious education experts. This document also has a comprehensive approach to religious education and can be the main foundation of all educational fields. Given the importance of the role of religious education, this paper is useful for decision makers to achieve the goals of this document.
ملخص الجهاز:
اين پژوهش، ميتواند با شناسايي ابعاد مؤلفهها و شاخصهاي تربيت ديني، براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، براي برنامهريزان درسي راهگشاي تدوين برنامههاي درسي و آموزشي مناسب در جهت شناسايي، رشد و شکوفايي استعدادهاي مختلف دانشآموزان باشد تا متربيان به ميزان استعدادها و تواناييها و تلاشهاي خود، در مسير درست و تحقق حيات طيبه گام بردارند.
در اين پژوهش، سعي شده است همة منابع موجود گردآوري و مطالعه شود که طي آن، متن کامل سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، در راستاي دستيابي به ابعاد، مؤلفهها و شاخصهاي تربيت ديني، تعاريف و حدود و ثغور تربيت ديني مورد تحليل و بررسي قرار گرفت.
همچنين علاوه بر موارد اشاره شده در اين پژوهش، از جمله عوامل مؤثر در ارائه الگوي تربيت ديني، براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، فراهم کردن تجربيات متربيان متناسب با شرايط رشدي آنان در همه ابعاد، با بهرهگيري از نظرات روانشناسان، جامعهشناسان و استاداني دانشگاهي تشخيص داده شد و بعد شناختي همراه با مؤلفهها و شاخصهاي آن، از جمله مهمترين عوامل تأثيرپذيري تربيت ديني از سوي دانشآموزان يافتيم.
بعد دوم: «بعد عاطفي» با 4 مؤلفه و 15 شاخص مبتني بر شاخصهاي آماري بهدست آمده، يک عامل زيربنايي براي الگوي تربيت ديني، براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش به دست ميآيد.
در اين پژوهش، از جمله عوامل مؤثر در ارائه الگوي تربيت ديني براساس سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، بعد عاطفي با مؤلفههاي انگيزه دروني، مؤلفه احساس ديني، مؤلفه گرايش فطري و مؤلفه تجربه دروني با 15 شاخص به دست آمد.