خلاصة:
نقش آموزش در هر کشور و جامعه ای از لحاظ مختلف حائز اهمیت فراوان بوده و در زمینه هایی از قبیل توسعه اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی این اهمیت بیش از سایر زمینه ها ملموس و مشهود است. پیشرفت و توسعه پایدار هر جامعه ای بدون شک در گرو آموزش کارآمد و سیستم آموزش بروز و متناسب با شرایط روز و نیاز است. در همین زمینه، مدیران دستگاه های اجرایی به عنوان یکی از اثرگذارترین گروه های تصمیم ساز و تصمیم گیر در میان سایر گروه های انسانی، نیازمند توجه بیشتر به مقوله آموزش در راستای توسعه ملی کشور است. پژوهش حاضر با رویکرد مطالعات توصیفی – تحلیلی و با استفاده از روش مطالعات اسنادی – پیمایشی، سطوح مختلف مدیریتی در میان مدیران مختلف کشور و در راستای مطالعات آسیب
مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. شناخت FPSS آسیب شناسی سامانه و برنامه آموزش کارکنان از منظر مدل تحلیل مسائل و مشکلات پیرامون کارکرد، فرآیند، ساختار و سیستم، مبنای اصلی تحلیل مدل مزبور می باشد. نتایج این مطالعه که با استفاده از پرسشنامه مبسوط باز و بسته در میان مدیران ستادی در شهر تهران و سایر استانهای کشور به دست آمده می باشد که به صورت سلسله وار با FPSS است، نمایانگر وجود مسائل و مشکلاتی در چهار حوزه مورد اشاره در مدل یکدیگر ارتباط مفهومی و عملیاتی دارند.
ملخص الجهاز:
موضوع بسيار مهم در ارتباط با مقوله فوق اين است که چگونه مي توان با درک شرايط موجود، نسـبت بـه آمـوزش صـحيح مديران اطمينان حاصل نمود و با توجه به همين اطمينان ، مسير پيش رو را ادامه داد؟ توجـه بـه ايـن موضـوع بـا اسـتفاده از شيوه ها و روش هاي مناسب علمي و عملي، ما را نسبت به خطاها و اشتباهات صورت گرفته آگـاه مـي نمايـد و در پـس ايـن آگاهي، ضمن ترميم خطاهاي بوجود آماده ، زمينه هاي تقويت نظام و روش هاي آموزشي گذشته مديران نيز مـورد توجـه قـرار مي گيرد.
نکتـه قابل تأمل در اين زمينه که خود ضرورتي در بررسي و مطالعه دقيق " آسيب شناسي سامانه و برنامه آموزش مديران دولـت و ارائه راهکاري اجرايي" است ، توجه به اين نکته است صرفا آموزش و اجراي دوره هاي آموزشي نمي تواند بـه سـازمان در راه رسيدن به اهداف خويش کمک کند.