خلاصة:
موضوع آموزش کارکنان دولت همواره به عنوان یک چالش و دغدغه نظر سیاست گذاران و مسوولین را در ادوار مختلف به خود جلب کرده است. مهمترین مساله در چرایی عدم تاثیرگذاری و چگونگی اثر بخشی آموزش در رفتار کارکنان دولت بوده است. تا کنون مطالعات فراوانی در آسیب شناسی آموزش کارکنان دولت انجام شده است که در جای خود به آن اشاره خواهد شد. در این پژوهش مهمترین آسیب های آموزش کارکنان دولت در دستگاههای اجرایی استان مورد مداقه و امعان نظر خواهد گرفت. گزارش جمع آوری شده نمایانگر نگرش ها و نظرات کارکنان، مدیران و صاحب نظران بوده و در مرحله بعدی تلاش خواهد شد بر اساس یافته ها سازوکارهای اصلاح و تقلیل مشکلات در حوزه آموزش کارکنان دولت پیشنهاد شود. روش استفاده شده در این پژوهشی که از نوع مطالعات توصیفی–تحلیلی و اکتشافی میباشد بر مبنای روش مطالعات کتابخانه ای و پیمایشی است. بطوریکه در مصاحبه های اکتشافی از روش نمونه گیری از خبرگان(مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی استان قم) استفاده گردید و بر اساس جدول مورگان و حجم جامعه آماری 31 هزار نفری کارکنان دستگاه های اجرایی استان، نمونه ای به تعداد 379 نفر برای پاسخ به پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج این پژوهش که با استفاده از نرم افزار SPSS به دست آمده است نشان می دهد که در حال حاضر مسائل و مشکلات مختلفی در سه حوزه مشکلات محیطی، محتوایی و ساختاری پیرامون نظام اموزش کارکنان در میان دستگاههای اجرایی شهر قم مشاهده می-گردد.
ملخص الجهاز:
به بيان آماري: H0 : µ0 =3 H1 : µ0 ≠3 طبق محاسبات صورت گرفته ، ضريب معناداري براي کليه آسيب هاي آموزش کارکنان دولت در بعـد سـاختاري و خـود بعـد ساختاري برابر با صفر و کمتر از٠/٠٥ است ، بنابراين ، فرض صفر در تمامي موارد رد ميشود و تفاوت معنـادار ميـانگين کليـه آسيب ها در اين بعد ساختاري با مقدار مفروض ٣ تأييد ميشود.
به بيان آماري: H0 : µ0 =3 H1 : µ0 ≠3 طبق محاسبات صورت گرفته ، ضريب معناداري براي کليه آسيب هاي آموزش کارکنان دولت در بعد محتوا و خود بعد محتـوا برابر با صفر و کمتر از٠/٠٥ است ، بنابراين ، فرض صفر در تمامي موارد رد ميشود و تفاوت معنادار ميانگين کليه آسـيب ها در اين بعد محتوا با مقدار مفروض ٣ تأييد ميشود.
به بيان آماري: H0 : µ0 =3 H1 : µ0 ≠3 طبق محاسبات صورت گرفته ، ضريب معناداري براي کليه آسيب هاي آموزش کارکنان دولت در بعد محيط و خود بعد محـيط برابر با صفر و کمتر از٠/٠٥ است ، بنابراين ، فرض صفر در تمامي موارد رد ميشود و تفاوت معنادار ميانگين کليه آسـيب ها در اين بعد محيط با مقدار مفروض ٣ تأييد ميشود.
در بعد محيط با توجـه بـه اينکـه واريانس هـا برابـر فرض نشد، نتايج آزمون برابري ميانگين با توجه به اينکه ضريب معناداري کمتر از ٠/٠٥ است ، نشـان داد نظـرات دو گـروه زنان و مردان در مورد آسيب هاي آموزش کارکنان دولت يکسان نيست و با توجه عدد ميـانگين زنـان آسـيب ها را شـديدتر و بيشتر بيان کرده اند اگر چه هر دو گروه وجود آسيب ها در بعد محتوا را تأييد کرده اند .