خلاصة:
همهگیری ویروس کووید-۱۹ نظام آموزشی را در سطح جهانی
تحت تاثیر قرار داده و با چالشهای بی سابقهای مواجه ساخته
است: این ویروس فعالیتهای حضوری مدارس» دانشگاههاء
مراکز و موسسات آموزشی را در تعداد کثیری از کشورهای جهان
غیرحضوری (برخط/برون خط) انتقال داده است. تحقق یادگیری
در چنین شرایطی مستلزم چرخش بینشی عمیق در ادراک استاد/
معلم/ یاددهنده برای استفاده از امکانات فنّاوری اطلاعات در
یادگیری و تطبیق با شرایط جدید است. نظام آموزشی در سراسر
جهان به دنبال راهی برای به حداقل رساندن اختلال در یادگیری
است» راه حل در شرایط موجود مهاجرت به جهان آموزش
الکترونیکی است. دانشگاههای مختلف در جهان اقدامات و
واکنشهایی در مواجهه با همهگیری ویروس کووید-۱۹ انجام
دادهاند. از آنجا که مسیر بیماری کووید-۱۹ نیز هنوز هم نامعلوم
استء در این مقاله با بررسی اقدامات و تحجربیات دانشگاهها به
بیان چالشها و مشکللات توسعة آموزش و یادگیری الکترونیکی
پرداخته میشود. برنامهریزان دانشگاهی باید با توجه به امکانات و
ویژگیهای محیطی موجود به دنبال راهکاری از بین راهکارهای
موجود برای استقرار یادگیری الکترونیکی در نهاد و سازمان خود
باشند؛ چرا که این بیماری آخرین بیماری و بحران نخواهد بود و
استقرار و توسعة یادگیری الکترونیکی یک شبه و بدون آموزش
محقق نمیشود؛ به تعبیر دیگر تلاشهای مدارس و دانشگاهها
برای تامین پهنای باند مناسب اینترنتی و تخصیص تحهیزات
سختافزاری و نرمافزاری الزاما به یادگیری منجر نخواهد شد.
ملخص الجهاز:
آیا دانشآموزان و دانشجویان چنین مهارتی را در گذشته کسب کردهاند؟ آیا معلمان و استادان با روشهای «یاددهی از دور»آشنا هستند؟ آیا والدین در این مسیر به یاری فرزندانشان آمدهاند؟ تحقق یادگیری مستلزم چرخش بینشی عمیق در ادراک استاد/ معلم برای استفاده از امکانات و تطبیق با شرایط جدید است که طبعاً این تغییرات یک شبه و بدون آموزش محقق نمیشود؛ به تعبیر دیگر تلاشهای مدارس و دانشگاهها برای تأمین پهنای باند مناسب اینترنتی و تخصیص تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری الزاماً به یادگیری منجر نخواهد شد؛ ضمن اینکه باید تأکید کرد اهمیت مدارس و دانشگاهها نه تنها در بحث آموزش و یادگیری است؛ بلکه اینها مکانی برای تعاملات اجتماعی، معاشرت، مؤانست و الفت جمعی در میان مخاطبان آنهاست (Anderson, 2020).
برای پاسخ به این پرسش که کشورهای جهان در مواجهه با همهگیری ویروس کووید-19 چه اقداماتی انجام دادهاند، تجارب و اقدامات برخی از کشورهای جهان در زمینة استقرار و توسعة آموزش الکترونیکی مورد مطالعه قرارگرفته است (Crawford et al.
برخی دانشگاهها مانند دانشگاه اسکندریه تصمیم به برگزاری کلاسهای درس زنده و ضبط شده گرفتند؛ برگزاری کلاس درس زنده آزمونی برای محک زیرساختهای فنّاوری دانشگاههای دولتی بود که آیا زیرساختهای موجود میتواند آموزش الکترونیکی را با توجه به تعداد دانشجویان پاسخ دهد؟ آلمان در ماه مارس 2020 اروپای غربی مرکز بیماری همهگیر کووید-19 شد و آلمان نیز یکی از کشورهای متاثر از آن بود.