خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر بهره وری نیروهای دانشگر شرکت ملی نفت ایران به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. تعداد 90 نفر از کارشناسان واحدهای ستادی شرکت ملی نفت ایران از طریق روش سرشماری کامل انتخاب و به سوالات پرسشنامه که پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرنباخ مورد تایید قرار گرفته بود پاسخ دادند. دادههای حاصل به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل شدهاند. «t تک متغیره» محاسبه شده در سطح a=0/05 مبین معناداری تاثیر عوامل فردی؛ شایستگی، رضایت شغلی، توان و مهارت بر بهره وری نیروهای دانشگر شرکت ملی نفت ایران در حد خیلی زیاد بوده است. هم چنین «t تک متغیره» محاسبه شده در سطح a=0/05مبین معناداری تاثیر عوامل سازمانی؛ مشارکت، انگیزش، ارتباطات سازمانی، آموزش بر بهره وری نیروهای دانشگر شرکت ملی نفت ایران در حد خیلی زیاد بوده است. نتایج «t تک متغیره» محاسبه شده در سطح a=0/05 مبین معناداری تاثیر عوامل شغلی؛ کار با معنی و چالش برانگیز، آزادی و استقلال عمل و وضوح نقش بر بهره وری نیروهای دانشگر شرکت ملی نفت ایران در حد خیلی زیاد بوده است. در نهایت آزمون فریدمن ضمن معنادار نشان دادن اظهارات پاسخگویان، اولویت بندی عوامل موثر بر بهره وری نیروهای دانشگر را به ترتیب شامل؛ عوامل فردی، عوامل شغلی و عوامل سازمانی نشان داد.
The present paper aims at studying factors affecting knowledge workers’ productivity in national Iranian Oil Company, using descriptive survey method. 90 experts working at staff divisions were sampled, using census method and responded to a reliably confirmed questionnaire. One sample t test revealed at α= 0.05 that individual level factors, such as competence, job satisfaction, proficiency have a highly significant effect on oil company knowledge workers’ productivity. Also one sample t test revealed at α= 0.05 revealed that organization level factors, such as involvement, motivation, organizational communication, and training have highly significant effect on oil company knowledge workers’ productivity. one sample t test revealed at α= 0.05 revealed that job factors, such as meaningful and challenging job, job autonomy, and job clarification have highly significant effect on oil company knowledge workers’ productivity. Indicating participants’ responses’ significance, Freedman’s test ranked factors influencing knowledge workers’ productivity as follows: individual factors, jobrelated factors, and organizational factors