خلاصة:
شاید تصور عموم افراد از واژه تکنولوژی آموزشی ابزار و وسایلی
باشند که به کمک آنها امر تدریس و آموزش تسهیل میشوند.
اما تکنولوژی آموزشی» برخلاف تصور عموم از آن» صرفا در
مورد وسایل سمعی و بصری بحث نمی -کند و هدف تکنولوژی
آموزشی» ترویج و توسعة تلویزیون» رادیو» کامپیوتر و سایر
ابزارهای آموزشی قدیمی یا جدید نیست و به وسایل مکانیکی
یا الکترونیکی اطلاق نمیشود؛ در واقع تکنولوژی آموزشی به
گستردگی آموزش و پرورش است. تکنولوژی آموزشی» در عمل
با طراحی و ارزشیابی برنامههای درسی» تجارب آموزشی» اجرا
و اصلاح مجدد آنها بستگی دارد به بیان دیگرء تکنولوژی
آموزشی یک روش اصولی و منطقی برای حل مشکلات آموزشی
و برنامهریزی درسی است که با نوعی تفکر سیستماتیک» یعنی
تفکر منظم و علمی همراه است. بدینترتیب» اطلاق عنوان
تکنولوژی آموزشی به وسایل سمعی و بصری یا سایر ابزارهای
آموزشی و کمک آموزشی» صحیح به نظر نمیرسد. البته این
بدان معنی نیست که در تکنولوژی آموزشی» از وسایل سمعی و
بصری یا رسانههای آموزشی استفاده نمیشود؛ بلکه بر عکس؛
استفاده از وسایل سمعی و بصری و کاربرد رسانهها در همة
مفاهیم و تعاریف تکنولوژی آموزشی مستتر است؛ اما هیچ یک از
سیستمهای پذیرفته شده تکنولوژی آموزشی» وسایل و رسانهها
را هدف نمیدانند» بلکه آنها را وسیلهای برای عمومیتبخشی
و دستیابی سریعتر به نتایج موردانتظار تلقی میکنند. هدف این
مقاله تشریح مبانی نظری تکنولوژی آموزشی است.
ملخص الجهاز:
از این طریق میتوان مرحله به مرحله آموزش و یادگیری را مورد نظر و دقت قرار داد و معایب و محاسن سیستم آموزش را مشخص نموده و نقاط قوت آن حفظ نموده و تکامل بخشید و نقاط ضعف آن را از بین برد تا سیستم به صورت بهینه کار خود را تداوم بخشد و تعاریف جدید متناسب با ورود ابزارهای جدید باید انجام شود، فناوری آموزشی در اصل به معنای به کاربردن دانش برای مقاصد علمی و عملی است.
در دایرهالمعارف تعلیم و تربیت، ضمیمه منتشره سال ۱۹۸۹، تکنولوژی آموزشی یک رشته از دانش بشری معرفی شده که دارای سه جنبه زیر است: جنبه اول: این جنبه، بر رسانههای جدید و استفاده از آن در امر آموزش و یادگیری تاکید دارد.
از این نظر، تکنولوژی آموزشی، دانش فنی استفاده از تمام وسایل، ابزار و رسانههایی است که امر آموزش و یادگیری را تسهیل میکند و میتوان آن را جنبه سختافزاری نامید.
از این دیدگاه، تکنولوژی آموزشی دانش فنی استفاده از تمامی وسایل، ابزار و رسانههایی است که امر آموزش و یادگیری را تسهیل میکند و میتوان آن را نیز جنبه سختافزاری نامید.
گرچه قبل از این سال در دروس لیسانس تربیت معلم و علوم تربیتی، دروسی با عنوانهای مقدمات تکنولوژی آموزشی، تولید و کاربرد مواد آموزشی یا نقش وسایل ارتباط جمعی در آموزش و پرورش گنجانده شده بود، اما در دوره فوقلیسانس دروسی از قبیل طراحی سیستمیک آموزشی، تهیه خودآموزها، روانشناسی تربیتی و یادگیری، آمار و سنجش نیز دیده میشود.