خلاصة:
عوامل متعددی بر رفتار و تصمیمگیری خریدار در فرآیند خرید سازمانی تأثیرگذارند که گاهی گامهای متوالی در آن رعایت نمیشود. عوامل درونی با عوامل بیرونی یکی شده، در نتیجه تصمیم نهایی خریدار را شکل میدهند. پژوهش حاضر با محور قرار دادن شرکت بهرهبرداری نفت و گاز گچساران، به شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار تصمیمگیری خرید سازمانی پرداخته است. جامعه آماری این مطالعه متشکل از کلیه افراد خبره در حوزه شرکت مذکور که با توجه به محدودبودن و مشخص نبودن افراد خبره در این حوزه از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای، گفتگوهای رودررو، است و روش تحقیق مورد استفاده ، تکنیک دلفی است. ابتدا با استفاده از روش کتابخانهای و بررسی متون و مشاهده عوامل مرتبط با خرید شرکت مذکور، به شناسایی عوامل پرداخته است و در نهایت، 95 گویه برای بررسی شناسایی و در 5 دسته عوامل (محیطی، آمیخته بازاریابی، سازمانی، فردی و میانبرها)، طبقه بندی شدند. طی نتایج بهدستآمده در شرکت مذکور، این عوامل بر رفتار خریداران در تصمیمگیری خرید سازمانی اثر گذارند.
Numerous factors influence the buyer's behavior and decision-making in the organizational purchasing process, which sometimes does not follow successive steps. Internal factors merge with external factors, thus forming the final decision of the buyer. The present study, focusing on Gachsaran Oil and Gas Exploitation Company, has identified the factors affecting organizational purchasing decision-making behavior. The statistical population of this study consisted of all experts in the field of the company. Due to the limited and uncertainty of experts in this field, the snowball sampling method was used. The data collection tool is library studies, face-to-face conversations, and the research method used is the Delphi technique. First, by using the library method and reviewing the texts and observing the factors related to the purchase of the mentioned company, it has identified the factors and finally, 95 items to identify and in 5 categories of factors (environmental, marketing mix, organizational, individual and shortcuts), Were classified. During the results obtained in the company, these factors affect the behavior of buyers in organizational purchasing decisions.
ملخص الجهاز:
com مقدمه و بيان مسأله فرآيند تصميم گيري خريد يکي از مهم ترين موضوعات در شناخت رفتار خريداران است که بـه مطالعـه کليـه فراينـدهاي انتخاب ، استفاده ، کنارگذاري محصولات و خدمات ، تجارب و يا ايده ها توسط افراد، گروهها و سازمان ها بـه منظـور ارضـاي نيازها، به بررسي تاثيرات اين فرايندها بر خريدار و جامعه ميپردازد.
پس از بررسي بعمـل آمـده توسـط پژوهشـگر مشـاهده گرديد که در حال حاضر کارکنان خريد در شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران داراي يک رويه مشترک براي ارزيـابي و خريد سازماني نيستند و بيشتر به سليقه مامور خريد بستگي دارد و همچنين زمانبر بـودن خريـدهـاي سـازماني ، در مطالعـه حاضر پژوهشگر درصدد پاسخگويي به اين سوال اصلي است که مدل عوامل موثر بر رفتار تصـميم گيـري خريـد در شـرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران به چه شکل است ؟ چه عواملي بـر رفتـار خريـداران در تصـميم گيري خريـد سـازماني در 1- Huang et al 2- Fang شرکت بهره برداري نفت و گاز گچساران اثرگذار است ؟وچگونه اين مدل باعث استفاده بهينه و رعايت صرفه و صـلاح بيـت المال مي شود؟ مباني نظري طبق فرهنگ وبستر، خريد سازماني فرايندي است که سازمان ها به وسيله آن ، نياز به خريد کالا و خدمات را پديد ميآورند و سپس به تشخيص ، ارزيابي و انتخاب بين کالا ها، نام هاي تجاري و تأمين کنندگان کالا و خدمات اقدام مينمايند.