خلاصة:
با توجه به اینکه در آموزش و پرورش ایران مدیران آموزشی تقریبا بدون هیچ ملاک و صلاحیتی انتخاب می شوند، و بیشتر آن ها فاقد صلاحیت های لازم برای مدیریت آموزشی می باشند. این پژوهش کیفی برای تدوین صلاحیت های علمی- حرفه ای مدیران مدارس ابتدایی انجام گرفت . نوع پژوهش کیفی که مورد استفاده قرار گرفت
پدیدار شناسی می باشد. سوال اصلی که در این پژوهش مطرح گردید بدین شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مولفه های تشکیل دهنده صلاحیت های علمی- حرفه ای مدیران ابتدایی کدامند؟ برای جمع آوری یافته های کیفی مصاحبه هدفمند با ٢٠ نفراز مدیران مدارس ابتدایی شاهین شهر صورت پذیرفت . در تحلیل یافته ها ابتدا با مرور و بازنگری متن مصاحبه ها، مفاهیم و عبارات معنی دار استخراج شدند؛ در مرحله بعد از تجزیه و تحلیل و کدگذاری این مفاهیم و عبارات ٨ مقوله محوری، که شامل : تخصص مدیریتی، تجربه معلمی، مهارت روابط انسانی، مهارت هنری، مهارت فنی، اخلاقی اجتماعی، انگیزشی و ظاهری بودند به عنوان صلاحیت های علمی - حرفه ای مدیران آموزش ابتدایی تدوین شدند.
ملخص الجهاز:
سؤال اصلي که در اين پژوهش مطرح گرديد بدين شرح بود: از نظر مشارکت کنندگان مؤلفه هاي تشکيل دهنده صلاحيت هاي علمي- حرفه اي مديران ابتدايي کدامند؟ براي جمع آوري يافته هاي کيفي مصاحبه هدفمند با ٢٠ نفراز مديران مدارس ابتدايي شاهين شهر صورت پذيرفت .
صاحب نظران آموزش وپرورش عموما بر اين عقيده هستند که کيفيت مديريت فعاليت هاي آموزشي، مهم ترين شاخص سطح کفايت و اثربخشي کل برنامه هاي آموزشي است ؛ زيرا مديريت با نقش تعيين کننده و مؤثري که در امر هدايت و رهبري فرايندهاي آموزش وپرورش در جهت هدف هاي آن دارد، بالقوه هم ميتواند موجب پيشرفت آن شود و هم موجب از هم پاشيدگي آن ؛ بنابراين ، براي استفادة عاقلانه و مقتصدانه از زمان ، سرمايه ، کار و تلاش نيروي انساني به منظور نيل به هدف هاي عام آموزشگاهي بايد به آموزش و تربيت تخصصي افراد مبادرت کرد که واجد ويژگيهاي بارز و حرفه اي مديريتي هستند؛ به عبارت ديگر بايد سرمايه گذاري براي آموزش و آماده سازي مديران آموزشي در آموزش وپرورش در اولويت قرار گيرد؛ به حدي که مؤيد پيشرفت و ترقي آموزش وپرورش باشد و موجب رکود يا از هم گسيختگي آن نشود.
٤. مهارت هنري: مرور و بازنگري مصاحبه هاي مشارکت کنندگان گوياي اين واقعيت است که مديريت براي موفقيت و کارآمدي در مدرسه بايد علاوه بر دانش و علم مديريت ، داراي هنر مديريتي نيز باشد.