خلاصة:
زندگی سازمانی و زندگی شخصی الزم و ملزوم یکدیگرند. کارکنان مهمترین سرمایههای سازمان هستند که نقش محوری در تحول سازمان ایفا میکنند تعادل بین کار و زندگی یکی از متغیرهایی است که اخیرا به لحاظ اهمیت، مورد توجه بسیاری از مدیران که درصدد ارتقا کیفیت منابع انسانی خود هستند قرارگرفته است؛ گرچه مطالعه شاخصههایی که برای کیفیت زندگی کاری و تعادل بین کار و زندگی سودمند و یا مهم هستند تاریخچه دیرینه دارد. هنگامی که سازمان کیفیت زندگی کاری به کارکنان خود ارائه میدهد، یک رویکرد عالی در جهت جذب و حفظ کارمندان خود انجام داده است. در واقع باعث شکلگیری این ایده میشود که سازمان قادر به ارائه محیطکاری مناسب به کارمندان خود میباشد و رضایت شغلی برای کارکنان خود به وجود میآورد.
ملخص الجهاز:
کارکنان مهمترين سرمايه هاي سازمان هستند که نقش محوري در تحول سازمان ايفا مي کنند تعادل بين کار و زندگي يکي از متغيرهايي است که اخيرا به لحاظ اهميت ، مورد توجه بسياري از مديران که درصدد ارتقا کيفيت منابع انساني خود هستند قرارگرفته است ؛ گرچه مطالعه شاخصه هايي که براي کيفيت زندگي کاري و تعادل بين کار و زندگي سودمند و يا مهم هستند تاريخچه ديرينه دارد.
چه بسا در سازماني با بهترين شيوه هاي استخدامي شايسته ترين افراد برگزيده و به خدمت آن سازمان درآمده سپس با روش هاي مختلف ارزيابي و آموزش (نظام بهسازي) موجبات افزايش بينش ، مهارت و دانش اين کارکنان فراهم باشد ليکن چنانچه در طول خدمت از آنها به نحوخوب و مطلوب نگهداري نشود يا در سازمان هاي ديگر جاذبه هاي بيشتر و بهتري فراهم باشد باعث ميگردد آن افراد به ويژه افراد خبره به راحتي سازمان مزبور را ترک کرده و جذب آن سازمان ها شوند و در نتيجه زحمات ، تلاش ها و هزينه هاي مربوط به استخدام ، تربيت و تجهيز نيروي انساني و سرمايه گذاري روي افراد به هدرمي رود.
تقسيم قدرت و مشارکت کارکنان در تصميم گيري منجر به شکوفا شدن استعدادها و توانايي هاي افراد شده و همچنين افزايش مسوليت و اقدامات کاري موجب رضايت شغلي ميگردد زيرا هر کدام از کارکنان خود را مسول اتخاذ تصميمات سازمان ميدانند و در نتيجه براي رسيدن به اهداف تلاش ميکنند.