خلاصة:
دفاتر اسناد رسمی یکی از نهادهای عمومی حافظ نظم و امنیت عمومی به شمار میآید. مهمترین رسالتی که دفاتر اسناد رسمی بر عهدهدارند تنظیم اسناد در روابط میان شهروندان است که در بهداشت قضائی نقش مؤثری دارد آنها در حین تنظیم سند باید بهعنوان داوری بیطرف و مشاوری دلسوز عمل کرده و منافع طرفین را مدنظر قرار دهد عملکرد مناسب دفاتر اسناد رسمی در تثبیت مالکیت نقش مهمی ایفا میکند به نحوی که میتواند از تعارض مالکیت، ابهام در آن و آثار ناشی از آن جلوگیری کند این پژوهش که بهصورت تحلیلی و توصیفی به کمک منابع کتابخانهای انجامشده است هدفی کاربردی را دنبال میکند که در نشان دادن اهمیت دفاتر اسناد رسمی حائز اهمیت است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که دفاتر اسناد رسمی در تنظیم اسناد شهروندان موجب تثبیت مالکیت و امنیت حقوقی افراد میگردد که خود موجبی برای افزایش حقوق شهروندی در سطح جامعه به شمار میآید.