خلاصة:
به اعتقاد بسیاری از محققان و صاحبنظران، امروزه رقابت از سطح شرکت به رقابت میان زنجیره تأمین آنها سوق دادهشده و یک زنجیره تأمین کارا و چالاک بهعنوان مزیتی رقابتی و بسیار مهم و تعیینکننده در عرصه رقابت محسوب میشود. دراینراستا، بسیاری از محققان معتقدند با کشیده شدن رقابت از سطح شرکتها به سطح زنجیره تأمین آنها، کیفیت و مدیریت کیفیت نیز باید از سطح شرکتها به سطح زنجیره تأمین آنها گسترش داده شود؛ بهطوریکه مدیریت کیفیت زنجیره تأمین میتواند به یک شرکت در هماهنگ نمودن اجرای همه فعالیتها بهطور یکنواخت کمک کند تا درنهایت باعث بهبود عملکرد خود در زنجیره تأمین شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قابلیتها و اقدامات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین بر عملکرد نوآوری و عملیاتی در شرکتهای صنایع غذایی مشهد انجام شده است. برای این کار پس از مرور ادبیات و شناسایی شاخصها، پرسشنامهای استاندارد بین سیصد و چهل مدیر فعال در شرکتهای صنایع غذایی مشهد توزیع و طبق جدول مورگان 181 نمونه از بین پرسشنامههای تکمیلشده انتخاب گردید. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوهی گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است و برای آزمون فرضیات و پاسخگویی به سؤالات، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و درنهایت با تأیید فرضیات پژوهش مشخص گردید که قابلیتها و اقدامات مدیریت کیفیت زنجیره تأمین بر عملکرد نوآوری و عملیاتی تأثیرگذار است.
Recently, based on the opinions of many researchers and experts, the competition in the corporate level has changed into competition in the supply chain level. An efficient and agile supply chain is considered as a competitive advantage and decisive in the field of competition. Therefore, many researchers argue that as competition shifts from the corporate level to the supply chain level, the quality management and quality as a result should also expand from the corporate level to the supply chain level; So that supply chain quality management can help a company to coordinate the uniform execution of all activities in the supply chain to ultimately improve its performance. The purpose of this study is to investigate the effect of supply chain quality management practices and capabilities on operational and innovation performance in Mashhad Food Industry companies. In order to do this, after reviewing the literature and identifying indicators, standard questionnaires were distributed among 340 active managers in Mashhad food industry companies and according to Morgan table, 181 samples were selected from the completed questionnaires. The research method is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. To test the hypotheses and answer the questions, structural equation modeling was used. Finally, by confirming the research hypotheses, it was found that the capabilities and supply chain quality management practices affect the innovation and operational performance.