خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد کودک محوری بر مشکلات عاطفی-رفتاری دانش آموزان
۶-۵ ساله پیشدبستانی منطقه فلارد بود. روش پژوهش تجربی و به صورت پیش آزمون-پس از آزمون با گروه کنترل بود. ابزار
پژوهش فرم گزارش والدین (CBCL) و فرم گزارش معلم (TRF) نظام سنجش مبتنی بر تجربة آخنباخ (ASEBA) بود. به این
منظور از بین مهدکودکهای منطقه فلارد یکی از مهدکودکها به روش خوشهای انتخاب شد. نمونه پژوهش ۱۵ کودک پسر
۶-۵ ساله مهدکودک اندیشه شهریارء در سال تحصیلی 92-93 بودندء که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به
روش تصادفی به دو گروه آزمایش ۸نفره و گروه کنترل ۷ نفره تقسیم شدند. روش مداخله به صورت بازی درمانی گروهی
کودک محور بود و به مدت ۱۵ جلسه. ۴۵ دقیقهای و هفتهای ۲ بار صورت گرفت. روش آماری برای بررسی فرضیهها آزمون
تحلیل کوراریانس بود. نتایج نشان داد که بازی درمانی باعث کاهش مشکلات رفتاری-عاطفی کودکان شد. همچنین تحلیل
فرضیههای فرعی نشان داد که بازی درمانی کودک محور گروهی باعث بهبود رفتار انطباقی و افزایش رفتار شایستگی و
همچنین کاهش مشکلات درونی سازی شده و برونیسازی شده کودکان شده است.
ملخص الجهاز:
همچنين تحليل فرضيه هاي فرعي نشان داد که بازي درماني کودک محور گروهي باعث بهبود رفتار انطباقي و افزايش رفتار شايستگي و همچنين کاهش مشکلات دروني سازي شده و برونيسازي شده کودکان شده است .
تعيين اثربخشي بازي درماني مبتني بر رويکرد کودک محور بر کاهش مشکلات دروني سازي شده دانش آموزان دورة پيش دبستاني پسرانه مهدکودک انديشه شهريار ٢.
تعيين اثربخشي بازي درماني مبتني بر رويکرد کودک محور بر کاهش مشکلات برونيسازي شده دانش آموزان دورة پيش دبستاني پسرانه مهدکودک انديشه شهريار ٣.
٥-٢فرضيه هاي فرعي ٥-٢-١بازي درماني مبتني بر رويکرد کودک محور، از نظر والدين باعث کاهش مشکلات دروني سازي شده دانش آموزان دورة پيش دبستاني پسرانه مهدکودک انديشه شهريار ميشود.
٥-٢-٢بازي درماني مبتني بر رويکرد کودک محور، از نظر والدين باعث کاهش مشکلات برونيسازي شده دانش آموزان دورة پيش دبستاني پسرانه مهدکودک انديشه شهريار ميشود.
همچنين استفاده از تاثير بازي درماني درمانگري کودک-محور در کاهش رفتارهاي دروني سازي کودکان در سن مدرسه نشان مي دهد که اين شيوه درمانگري به کاهش متوسط مشکلات دروني سازي (به ويژه اضطراب ) منجر ميشود(بيل ، به نقل از برزگر و همکاران ، ١٣٩١).
نتايج پژوهش نشان داد که تاثير بازي برکاهش مشکلات برون سازي، پرخشگري وناديده گرفتن قواعد در کودکان پيش دبستاني داراي شکلات رفتاري معنا دار بود (برزگر و همکاران ، ١٣٩١) در پژوهشي، حسينيان ، بابايي و يزدي (١٣٩٠) اثربخشي بازي درماني گروهي با رهنمود بر اختلالات دانش آموزان دبستاني را مورد بررسي قرار دادند.
پس مي توان نتيجه گرفت که بازي درماني کودک محور گروهي باعث کاهش مشکلات عاطفي-رفتاري کودکان پيش دبستاني فلارد شده است .