خلاصة:
هوش هیجانی در کودکان از جایگاه جذاب و گستردهای برخوردار است. بهکارگیری این روش برای اولین بار به دهه ۱۹۴۰ باز
می گردد. هدف ما از تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ی ششم به روش ویلیام رومی بوده که تصاویر این کتاب مورد
پژوهش و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان داد طبق الگوی ویلیام رومی با استفاده از شاخص درگیری تصاویر این
کتاب ۸۶% درصد بدست آمده است که مشخص شد تصاویر این کتاب توانسته است فرد یادگیرنده را درگیر یادگیری کند و
این عدد تا حدی رضایتبخش میباشد.
ملخص الجهاز:
هنگامي که فرد با مسئله يا مشـکلي مواجـه مـي شـود بايـد بـه راه حـل هـاي آن بينديشد که به هدفش برسد که به اين عمل تفکر مي گوييم که مي توان گفت به فعاليت هاي جهت دار ذهن براي حل مسئله تفکر و انديشه و يا رفتارهاي ذهني گفته مي شود که به حل مسئله توجه داشته است (شعباني، ١٣٨٢) در چند دهـه ي اخيـر هيچ يک از موضوعات درسي به اندازه ي درس علوم تجربي دچار تغيير و تحول نشده است در برنامه ي درسي دوره ي ابتدايي، کتاب علوم تجربي با هدف اصلي پرورش سواد علمي و آموزشي مهارت هاي تحقيقاتي تدوين شـده اسـت .
محتواي فعال : هرگاه محتواي برنامه درسي به گونه اي گردد که يادگيرنده را با محتواي داده شده درگير سازد يعني اولا سعي کند يادگيرنـده را وادار به استفاده از تجربيات قبلي خود نمايد ثانيا او را به تجزيه و تحليل ارائه شده وادار کند (موسي پور، ١٣٨٢) محتواي غيرفعال : هرگاه اطلاعات و معلولات جديد به شکل مشخص و کاملا آماده در اختيار يادگيرنده قرار گيرد دانش آمـوزان بـه حفـظ کـردن آنها قناعت خواهند کرد و در نتيجه دانش آموزان نقش فعالي در جريان يادگيري ندارد (موسي پور، ١٣٨٢) 109 تحليل محتوا: تحليل محتوا يک روش علمي – پژوهشي است که به بررسي و تحليل کمي و کيفي محتواي آشکار يا پنهان هر نـوع شـکلي از پيام (ديداري، نوشتاري، کلامي، غيرکلامي، نمادي، تصويري، آوايي، الکترونيکي) و تأثير آن بر مخاطب مي پردازد (ظفري نـژاد، .