خلاصة:
ازجمله ابعادی که در نظام آموزشی کشور به خصوص در دوری دوم تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار است، «پیشرفت
تحصیلی» میباشد که به معنی موفقیت دانش آموزان در گذراندن دروس یک ترم تحصیلی مشخص و یا موفقیت در امر
یادگیری مطالب دروس است؛ چراکه آینده ی شغلی دانش آموزان را رقم میزند و همواره از دغدغه های آموزش و پرورش، والدین
و دانش آموزان است؛ چراکه موفقیت و پیشرفت تحصیلی در هر جامعه نشان دهنده ی موفقیت نظام آموزشی در زمینه هدف یابی
و توجه به رفع نیازهای فردی است. بنابراین؛ تمام کوششها در این نظام درواقع تلاش برای جامعه عمل پوشاندن بدین امر
تلقی میشود. ازآنجاییکه دوره متوسطه دوم یکی از دورهها و مقاطع حساس و اثربخش در امر توسعه اقتصادی اجتماعی
آموزشی و فرهنگی است توجه به این دوره و مقطع خصوصا پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن برای گام نهادن به سوی
توسعه و پیشرفت به ویژه در بحث آموزشی و فرهنگی ضروری به نظرمی رسد. در این امر عوامل زیادی دخیل بوده که در این
مقاله که با روش توصیفی و تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای صورت گرفته است برآنیم به چند عامل مهم در پیشرفت
تحصیلی دوره دوم متوسطه بپردازیم.
ملخص الجهاز:
بررسي برخي عوامل مؤثر بر پيشرفت تحصيلي در مدارس دوره ي دوم متوسطه فاطمه بيت سياح کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي، مدير آموزشگاه متوسطه دوره دوم ، آموزش و پرورش شهرستان حميديه چکيده ازجمله ابعادي که در نظام آموزشي کشور به خصوص در دوري دوم تحصيلي از اهميت خاصي برخوردار است ، «پيشرفت تحصيلي» ميباشد که به معني موفقيت دانش آموزان در گذراندن دروس يک ترم تحصيلي مشخص و يا موفقيت در امر يادگيري مطالب دروس است ؛ چراکه آينده ي شغلي دانش آموزان را رقم ميزند و همواره از دغدغه هاي آموزش و پرورش ، والدين و دانش آموزان است ؛ چراکه موفقيت و پيشرفت تحصيلي در هر جامعه نشان دهنده ي موفقيت نظام آموزشي در زمينه هدف يابي و توجه به رفع نيازهاي فردي است .
افت تحصيلي يکي از نگرانيهاي مهم خانواده و دست اندرکاران تعليم و تربيت است که اين پديده علاوه بر زيان هاي هنگفت اقتصادي آثار سوء بر سلامت رواني دانش آموزان داشته ، نگراني نامطلوبي براي خانواده ها به دنبال دارد.
خانواده هاي ايراني نقش خود را درباره کمک به پيشرفت تحصيلي فرزندان در دو نکته خلاصه مي کنند: الف : تهيه و تدارک امکانات ب : همراهي با فرزندشان در درس خواندن تحصيلات والدين ميتواند نقش مهمي در امر تربيت فرزندان داشته باشند والدين تحصيل کرده به دليل داشتن مشاغل مفيد و بهتر از فرهنگ بالا و محيط و موقعيتي بالاتر و بهتري برخوردار هستند بهره مندي از موقعيت خوب اجتماعي به نوبه خود تأثير روي نگرش فرزندان نسبت به والدين و احساس امنيت و اعتماد به نفس آنها ميشود و در نتيجه بهتر ميتوانند با محيط خود ارتباط برقرار کنند و همين امر موجب رشد و شکوفايي استعدادهاي آن ها شود در حالي که کودکي که والدين او تحصيلات خوبي ندارند نه تنها افتخار به وجود آنها نميکنند؛ بلکه در خود احساس حقارت ميکنند.