خلاصة:
پژوهش پیش رو در زمینه ی تاثیر بازی بر خلاقیت و عزت نفس دانش آموزان ابتدایی و با هدف ارائه ی راهکارهایی برای افزایش
خلاقیت و عزت نفس دانش آموزان صورت گرفته و همچنین به تشریح بازی و اهمیت آن پرداخته است. در نگارش این مقاله،
منابع علمی متعددی از جمله مقالات، گزارشها، کتب مرتبط و... در زمینه ی خلاقیت و عزت نفس کودکان، مورد بررسی و
تفسیر قرار گرفت؛ و یافته های به دست آمده، همان گونه که انتظار میرفت، حاکی از تاثیر مثبت بازی بر رشد خلاقیت و بهبود
عزت نفس کودکان بود. همچنین منابع مورد مطالعه راهکارهای مناسب را جهت کمک به تحقق این مهم، فراهم نمود. به دلیل
قرار داشتن ٨٠ درصد دانش آموزان در دوره ی سنی کودکی نتایج به دست آمده به دانش آموزان دوره ی ابتدایی تعمیم داده شد.
ملخص الجهاز:
(محققي، ١٣٩٦) از ديدگاه نظريه پردازان ، «همانندسازي» در کودکان اساس عزت نفس را شکل ميدهد و آنجا که يادگيري کودک با روحيه بازي کردن و تجربه همراه است و با تلاش ها، شکست ها، توفيق ها و تجربه کردن ، درباره توانمنديهاي خود به باورهايي ميرسد.
کودکان با بازي کردن مهارت هاي اجتماعي مورد نياز را براي حضور در جامعه فرا ميگيرند از جمله ي اين مهارت ها ميتوان به اين موارد اشاره کرد: همياري جرأت ورزي خويشتن داري مسئوليت پذيري کفايت تحصيلي بازي در شخصيت سازي و رشد کودک نيز تأثير فراوان دارد.
براي مثال ، رادبخش و همکاران (١٣٩٢) به اين نتيجه دست يافتند که استفاده از روش هاي بازي و قصه گويي، با از بين بردن موانع خلاقيت ، سکون فکري و کمک به حل مسائل با روندي لذت بخش و سرگرم کننده موجب افزايش خلاقيت دانش آموزان ميشود.
طراحي واحد درسي مبتني بر افزايش خلاقيت و عزت نفس با استفاده از بازي از جمله خرده فعاليت هايي که معلم قادر است جهت افزايش خلاقيت در برنامه ريزي براي تدريس بگنجاند، ميتوان به اين موارد اشاره کرد: ١- معلم اشياء مختلف را مطرح ميکند و دانش آموزان کاربردهاي مختلف آن را نام مي برند و در نهايت پاسخ هاي بديع و خلاقانه تقويت ميگردد.
يکي از جنبه هاي رشد، ارتقاء سطح خلاقيت و عزت نفس ميباشد که بر اساس نتايج به دست آمده تاثير مثبت بازي بر اين مسئله غير قابل انکار است ؛ چرا که الگوهاي رفتاري آنان در بازي شکل ميگيرد و کودک به مدد بازي الگوهاي بيشمار و درهم پيچيده و ظريف زندگي آدمي را در مييابد، آنها را تجربه و تمرين ميکند و رابطه ميان اين الگوها را ميسنجد، تا آنها را فراگيرد.