خلاصة:
هدف
هدف این پژوهش تدوین استراتژی مدونی است که «سما»، به عنوان یک ناشر کتاب های الکترونیک، به کمک آن بتواند به سودآوری در صنعت نوپای کتاب های الکترونیک برسد و مدل کسب وکاری را در اختیار بگیرد که بر اساس آن بتواند استراتژی تدوین شده را در سوره مهر الکترونیک پیاده سازی کرد.
روش شناسی: در این پژوهش، با استفاده از روش اقدام پژوهی و تشکیل گروه های کانونی تمامی عوامل موثر حضور موفق واحد سما در این حوزه بررسی و در نهایت بوم استراتژی که نشان دهنده مزیت رقابتی این واحد است مشخص شد.
یافته ها
مدل کسب وکاری برای واحد انتشاراتی سما طراحی شد تا به عنوان یکی از ناشران الکترونیک پیشرو در ایران، بتواند نوآوری هایی در مدل کسب وکار خود ایجاد کرده و توجه خود را به جای مشتریان بازار بر غیرمشتری هایی متمرکز کند که بخش زیادی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.
ملخص الجهاز:
روش :در اين پژوهش با استفاده از مدل کسب وکار، استراتژي اقيانوس آبي براي انتشارات سوره مهر الکترونيک پياده شده است تا اين واحد انتشاراتي به کمک آن بتواند توجه خود را به جاي مشتريان بازار بر غيرمشتري هايي متمرکز کند که بخش زيادي از جمعيت کشور را تشکيل مي دهند.
در اين تحقيق تلاش شده است تا با تدوين استراتژي اقيانوس آبي و طراحي مدل کسب وکار زيرساختي فراهم شود که در آن ايده هاي جديدي براي توليد و فروش کتاب هاي الکترونيک مطرح شود و در نهايت خروجي آن ، ارائه يک راهکار سودآور براي صنعت نشر کتاب هاي الکترونيک در ايران خواهد بود که به نظر مي رسد مي بايست همراستا با کشورهاي پيشرفته جهان و با توجه به پيشرفت تکنولوژي و تغيير در عادات مطالعه افراد جامعه ، به تدريج به سمت توليد کتاب هاي الکترونيک با کيفيت بالا و ارزش مناسب گام بردارد.
_______________________________________________________________ Value Innovation 1 Webber 2 McClenahen 3 4 Srinivasan Scherer 5 Andersen & Strandskov 6 Dahl 7 42 چارچوب چهار اقدام چان کيم و رنه مابورنيا (٢٠٠٥) در کتاب استراتژي اقيانوس آبي، به کارگيري چارچوب چهار اقدام را «دومين اصل اساسي تحليل استراتژيک اقيانوس آبي» معرفي ميکنند که براي بازسازي عناصر ارزشي طرف خريدار به منظور ترسيم منحني ارزشي جديد مورد استفاده قرار ميگيرد.
The innovator's dilemma: when new technologies cause great firms to fail/leading the revolution/blue ocean strategy: how to create uncontested market space and make the competition irrelevant.