خلاصة:
زمینه: شرایط استرسزا در محیط خانواده و نارسایی در تنظیم شناختی هیجان میتواند در ایجاد اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی در نوجوانان نقش داشته باشد. بنابراین توجه به این موارد میتواند از بروز اختلالاتی همچون اختلال نقص توجه-بیش فعالی پیشگیری نماید. هدف این پژوهش بررسی رابطهی جو عاطفی خانواده و تنظیم شناختی هیجان با نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی بود.
روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر آمل بود. حجم نمونه 200 نفر در نظر گرفته شد که از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. دادههای پژوهش به وسیله مقیاس روابط عاطفی اعضای خانواده (هیلبرن، 1964)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، کریج و اسپینهوون، 2001) و مقیاس خودسنجی بیشفعالی و نقص توجه بزرگسالان جمعآوری شدند. دادههای جمعآوری شده به وسیله آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین جوعاطفی خانواده و راهبردهای مثبت تنظیم هیجان با نشانههای اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی رابطه منفی و معنادار و بین راهبردهای منفی تنظیم هیجان با نشانههای اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر می توان دریافت که جو عاطفی خانواده و تنظیم شناختی هیجان در بروز نشانههای اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی نقش دارد. بنابراین میتوان در درمان کودکان و نوجوانان دارای اختلال نقص توجه-بیشفعالی به فضا و جو عاطفی خانواده توجه نمود و مورد مداخله قرار گیرد. همچنین در درمان این کودکان، آموزش راهبردهای تنظیم شناختی مورد توجه درمانگران قرار گیرد.
Abstract
Introduction: Stressful situations in the family environment and failure to cognitively regulate emotion can play a role in causing attention deficit hyperactivity disorder in adolescents. Therefore, paying attention to these cases can prevent disorders such as attention deficit hyperactivity disorder. The aim of this study was to investigate the relationship between family emotional climate and cognitive emotion regulation with symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder.
Method: The research method was descriptive-correlational. The study population included all secondary school students in Amol. The sample size was 200 people who were selected through random sampling method. Research data were collected using the Emotional Relationships Scale of Family Members (Hilburn, 1964), the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski et al, 2001) and the Hyperactivity and Attention Deficit Hyperactivity Disorder Scale. The collected data were analyzed by Pearson correlation test and multiple regression.
Results: Findings showed that there is a significant negative relationship between family emotional climate and positive emotion regulation strategies of with symptoms of attention deficit hyperactivity disorder and a negative and significant relationship between negative emotion regulation strategies of and symptoms of attention deficit hyperactivity disorder.
Conclusion: According to the results of the present study, findings indicate that the family emotional climate and cognitive regulation of emotion play a role in the symptoms of attention deficit hyperactivity disorder. Therefore, in the treatment of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder, the family emotional climate can be considered and intervened. Also in the treatment of these children, teaching cognitive regulation strategies should be considered by therapists.