ملخص الجهاز:
"من میکوشم چند نکته اساسی را در این وجیزه توضیح دهم:یکم-آیا ظرفیتهای دراماتیک ادب پارسی در اجراهایی از گانه وگونه«سلامان و ابسال»آقای شمسایی آن رویکردهای واقعی و منطقی تئاتری را دارد یا نه؟ دو دیگر-آنکه آیا کارهایی همچون سلامان و ابسال و یا بهطور کلی رشته کارها و سلسله النسب اجراهایی همچون رستم و سهراب،شمس پرنده،من به باغ عرفان- از مدرن و معاصرها-و غیره و ذالک و به جز اینها فراوان،در تحلیل بازپسین نقبی به نوری و راهی به دهی در تئاتر خواهند بود یا نه؟ و سه دیگر-آیا جستارها و پژوهشهایی که در باب آینده شعر فارسی از نظر ظرفیتهای دراماتیک انجام شده اساسا حکمت بالغهای دارند یا نه؟سرنوشت کتابهای راهگشایی چون«شاهنامه فردوسی»و تراژدی آتنی به خامه پرمایه سرکار خانم خجستهکیا یا شاهنامه و ادبیات دراماتیک-اثر ارجمند دکتر مهدی فروغ-یا از رنگ گل تا رنج خار-نوشته ادیب گرانسنگ دکتر قدمعلی سرامی-و یا کتاب«حماسه در راز و رمز ملی»اثر زندهیاد محمد مختاری و به جز اینها فراوان؛چرا مورد اعتنای جدی پژوهشگران و اهل تتبع و غوص در مسایل تئاتر معاصر ما قرار نمیگیرند و یا به اعتبار دیگر جایگاه و خاستگاه این متون پژوهشی در دورنما و کارنامه پژوهش تئاترتا کجا و کدامین قله و اوج است؟ در هر حال بیهوده سخن بدین درازی نشود."