خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ماکو در سال تحصیلی 97-1396 به تعداد 446 نفر بود. نمونه آماری پژوهش شامل 40 نفر از دانش آموزانی بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در این مطالعه، شرکتکنندگان هر دو گروه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (ABS) را تکمیل کردند، سپس شرکتکنندگان گروه آزمایش تحت آموزشهای مربوط به یادگیری خودگردان، طی 15 جلسه 50 دقیقه ای قرار گرفتند، اما در این مدت آزمودنیهای گروه کنترل تنها آموزشهای رسمی مدرسه را دریافت میکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS انجام گرفته است. تحلیل دادهها نشان داده که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان منجر به تفاوتی معنادار میان گروهها در نمره کل فرسودگی تحصیلی و همچنین در مؤلفههای خستگی تحصیلی، بدبینی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان شده است (0/05>p). بنابراین میتوان گفت که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان تأثیری معنادار بر فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن شامل خستگی، بدبینی و ناکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان پسر دارد و منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی میشود.
Given the benefits of self-regulation in learning, and the wide spread of academic burnout, it was hypothesized that if the students suffering from this ill knew the self-regulated learning strategies, they would probably use them and free themselves from the abnormality. To validate this hypothesis, a sample of 40 male sixth graders from among all 446 such students in the city of Maku was selected and assigned randomly to two groups of experimental and control. The experimental group was taught self-regulated learning strategies in an extracurricular program consisting of fifteen 50-minute sessions, while the other group went through the regular curriculum. Both groups were pre- and post-tested using the burnout questionnaire. Data analysis revealed, as expected, a significant decrease in academic burnout and its constituents (school fatigue, academic pessimism, and academic inefficiency).
ملخص الجهاز:
Wang, Guan, Li, Xing & Rui 4.
Atalayin, Balkis, Tezel, Onal & Kayrak 2.
Kistner, Rakoczy, Otto, Klieme & Büttner 3.
Mäenpää, Pyhältö, Järvenoja & Peltonen 6.
Ergen & Kanadli بازدارنــده در پيشــرفت و عملکرد تحصيلي دانش آموزان مطرح اســت و هزينه هاي هنگفتي بر جوامع تحميل ميکند، لذا ضرورت تعيين اثربخشــي مداخلات آموزشي همچون آموزش راهبردهاي يادگيري خودگردان در کاهش فرسودگي تحصيلي به چشم ميخورد.
بنابراين پژوهش حاضر، با هدف پاســخگويي به اين پرســش انجام گرفته است که آيا آموزش راهبردهاي يادگيري خودگردان بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان پسر مؤثر است ؟ روش پژوهش حاضر از نوع مطالعات نيمه آزمايشــي با طرح پيش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود.
لذا، آموزش راهبردهاي يادگيري خودگردان منجر به کاهش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش (با توجه به جدول ٢) در نمره کل فرسودگي تحصيلي نسبت به گروه کنترل شده است .
از اين رو ميتوان گفت آموزش راهبردهاي يادگيري خودگردان بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان مؤثر است .
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تعيين اثربخشي آموزش راهبردهاي يادگيري خودگردان بر فرسودگي تحصيلي دانش آموزان انجام شــده است .
از اين رو ميتــوان گفت که آموزش راهبردهاي يادگيري خودگــردان منجر به کاهش ميانگين نمرات شرکت کنندگان گروه آزمايش در نمره کل فرسودگي تحصيلي و مؤلفه هاي آن شامل خستگي تحصيلي، بدبيني تحصيلي و ناکارآمدي تحصيلي نســبت به گروه کنترل شده است .
De Bruin, Thiede, Camp & Redford 3.