خلاصة:
هدف پژوهش حاضر فرا تحلیل رابطه هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان میباشد. روش انجام پژوهش حاضر فرا تحلیل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مطالعات در دسترس بود که در فاصله سالهای 1385 تا 1398 در داخل کشور بهصورت مقاله تمام متن، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد و دوره دکتری و طرحهای پژوهشی که چاپشدهاند و در دسترس بودند. در ابتدا تعداد 63 پژوهش انتخاب شدند که بر اساس ملاکهای ورود و خروج و تحلیل حساسیت 23 اندازه اثر تحقیق موردبررسی قرار گرفتند. نتایج مربوط به ترکیب اندازه اثرهای رابطهی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان برای مدل تصادفی 0/314 همچنین اندازه اثر ترکیبی برای مدل ثابت نیز 0/287 به دست آمد که ازنظر آماری معنادار بودند. بنابراین بر اساس نتایج بهدستآمده بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی رابطهی مثبت و معنادار وجود دارد.
The aim of the this present research is investigating the relationships between students\' EQ & their educational achievements. The method of the present research is meta analysis. The statistical community of this research, included available studies that were accessible in the period of 1385 to 1398 in the country in the forms of a full_text article,thesis and research projects and Master\'s and P.HD dissertations and research projects that have been published and are available Based on input and output criteria and sensitivity analysis of 23 measurments of the research effect were examined.The results related to the combining the measurments of the relationships of students\' EQ and their educational achievements for the random model 0/314 Also, the size of the combined effect for the fixed model is 0.287 were obtained which was statistically significant. Therefore,based on the results,there is a positive and significant relationship between EQ and the educational achievements.
ملخص الجهاز:
بهطور مثال می توان به تحقیقات بولار 2020، احمد، آسیم و پلیتری 8 ، 2019، لطفی کاشانی، لطفی عظیمی، وزیری 9 (2012)، اسکندری (1391)، دهقانه منشادی (1391)، راستاد (1395)، طالع (1392)، فریدونی (1392)، نصیری (1396)، نوری زاده (1393)، فراهانی، عبدالملکی، رشیدی (1387)، فرجی حرانی (1392)، بادزهر و همکاران (1397)، مقدم، مقابلی (1398)، خسروی (1398)، خلیلی آذر (1386)، بنی سی، مجدنیا (1393)، افشاری، رضایی (1395)، زمانی، -Academic achievement - Moore - Akmal, Hassan, Halil - Gardner - Emotional intelligence - Kolachina - Bhullar - Ahmed, Asim, Pellitteri - Lotfi Kashani, Lotfi Azimi, Vaziri تیموریان، تیز دست (1396)، صباغی، کیخا، میر نژاد (1398)، جلیل آبکنار، عاشوری (1395)، فتحی آذر، حسین زاده، رحمانی (1393)، سید کلان، ملکی آوارسین، نجفی (1396)، سپهریان آذر (1392)، صالح صدق پور، عظیمی (1393)، دهشیری (13)، حاجی زاده و همکاران (1394)، حنیفی، جویباری (1389)، لیوارجانی و غفاری (1389)، اکبری، آقا یوسفی (1389) اشاره کرد که همگی بر رابطهی معنادار هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی اتفاقنظر دارند.
بر اساس هر دو شاخص ناهمگنی مشخص شد که متغیرهای تعدیلکننده در رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نقش معناداری دارند و بنابراین مدل تصادفی بهعنوان مدل فرا تحلیل انتخاب شد و اندازه اثر ترکیبی 314/0 در نظر گرفته شد.
بررسی ناهمگنی اندازههای اثر در بین پژوهشهای اولیه بر اساس دو شاخص Q کوکران و مجذور I (به تصویر صفحه رجوع شود) بحث و نتیجهگیری این فرا تحلیل باهدف تعیین اندازه اثر ترکیبی رابطهی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان انجام گرفت.